Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja standardiin. Suomalaisessa englannin kielen opetuksessa ihanteellisena mallina ja tavoitteena on tähän saakka useimmiten käytetty britti ja/tai amerikanenglannin niin sanottua standardisoitua muotoa, joka on kodifioitu lukuisissa oppaissa, sanakirjoissa ja oppimateriaaleissa. Tästä mallista poikkeamista on pidetty virheenä ja esimerkiksi vahvan aksentin ilmenemistä epätoivottavana tai jopa nolona.
Tiedetään, että natiivin kaltaisen aksentin omaksuminen vieraassa kielessä on äärimmäisen harvinaista erityisesti silloin, jos opiskelu on alkanut vasta aikuisiällä. Täysin ymmärrettävän ääntämyksen voi kuitenkin oppia, vaikka aksentti poikkeaisikin syntyperäisen puhetavasta. Onkin alettu kyseenalaistaa tarvetta vedota natiivien ääntämykseen normina varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa englantia käytetään ei-englanninkielisten välisessä viestinnässä eli niin sanottuna lingua francana. Tällöin tärkeintä on ymmärrettävyys ja tilannesidonnaisuus natiivi-aksentin omaksumisen sijaan.
Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana on ollut uuden oppimateriaalinen luominen. Materiaali on tarkoitettu ääntämisen opettamisen apuvälineeksi erityisesti suomalaisille englannin opettajille ja heidän oppilailleen, ja sen keskeisinä ajatuksina ovat sisällön priorisointi, englannin näkeminen kansainvälisenä kielenä ja käytännönläheisyys. Näin ollen se poikkeaa useista perinteisistä ääntämisen opetuksen oppaista, jotka pohjautuvat natiivimalleihin ja englantia äidinkielenään puhuvien viestintäkonventioihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school
Huhtala, Tanja (2012)Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ... -
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Intercultural Awareness of Iranian English Language Learners : An Exploration
Edalati Kian, Zahra (Oslo Metropolitan University, 2018)The present paper reports on a qualitative study investigating how Iranian learners of English as a foreign language understand culture and the extent to which this understanding meets the needs of efficient intercultural ... -
What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Naskali, Milja (2022)Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.