dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Uotila, Noora | |
dc.date.accessioned | 2019-12-11T10:37:04Z | |
dc.date.available | 2019-12-11T10:37:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66731 | |
dc.description.abstract | Ääntäminen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti nähneet sen opettamisen vaikeana ja käyttäneet siihen vähemmän aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen vähyydestä huolimatta opetuksessa on käytetty monipuolisia opetusmetodeja, kuten ääneen lukemista ja minimipareja. Aihetta on tutkittu Suomessa verrattain vähän ja aiempi tutkimus sijoittuu edellisten opetussuunnitelmien ajanjaksolle. Siksi viime vuosien muutosten, kuten uusien opetussuunnitelmien ja teknologian kehityksen vaikutuksia ääntämisen opetukseen tulee tutkia ääntämisen opetuksen nykyisen tilanteen ymmärtämiseksi.
Tutkielma käsittelee muutoksia, joita suomalaisten koulujen englannin ääntämisen opetuksessa on tapahtunut viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ääntämisen opetus muuttunut kymmenen vuoden takaisesta, millaisia muutoksia on tapahtunut, sekä löytää muutoksiin johtaneita syitä. Tutkimusdata kerättiin sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kentistä koostuneen internet-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 44 englanninopettajaa, joista 42:n vastaukset huomioitiin kaikissa tutkielman osissa.
Tulokset osoittavat, että ääntämisen opetuksen metodit ovat pysyneet suhteellisen samankaltaisina, mutta metodien yleisyydessä voidaan havaita muutoksia. Ääntämisen opetukseen käytetty aika on kasvanut tai pysynyt samana kuin kymmenen vuotta sitten. Yksi suurimmista muutoksiin vaikuttaneista tekijöistä on ollut teknologian kehitys, joka näkyy esimerkiksi puheen äänittämisen merkittävänä yleistymisenä. Muita merkittäviä muutoksiin vaikuttaneita tekijöitä ovat olleet muun muassa oppikirjat, digitaalinen oppimateriaali, sekä yhteiskunnalliset syyt, kuten globalisaatio ja englanninkielisen median yleistyminen. Näiden tulosten avulla saadaan tietoa ääntämisen opetuksen nykytilanteesta ja havaitaan opetuksessa tapahtuneita muutoksia ja niiden taustalla vaikuttavia syitä. Tutkielman suppeudesta johtuen tutkimus toimii pohjana mahdolliselle jatkotutkimukselle. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pronunciation teaching | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | Recent changes in teaching English pronunciation in Finland | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912115197 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | pronunciation | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |