University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?

Thumbnail
View/Open
1.3Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hamm, Oona
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ajan. Nykyään englantia puhutaan enemmän toisena tai vieraana kielenä kuin äidinkielenä. Muutosten takia myös englannin kielen opetus on ollut murroksessa ja on herännyt keskustelua siitä, miten globalisoitunutta kieltä tulisi opettaa. Muutokset englannin asemassa sekä opetuksessa haastavat myös perinteiset ääntämisen mallit. On epäselvää mitä ääntämismalleja opetuksessa tulisi käyttää, kun englantia halutaan opettaa kansainvälisenä kielenä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa englannin kieltä opettavien opettajien mielipiteitä ja ajatuksia ääntämisen opetuksesta suhteessa englannin kielen asemaan kansainvälisenä kielenä. Tutkimus toteutettiin anonyymina nettikyselynä ja siihen vastasi 52 opettajaa. Kysymykset käsittelivät opettajien mielipiteitä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta yleisesti sekä englannin kielen kansainvälisyyden ja globalisaation näkökulmasta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että englannin kielen kansainvälisyys ääntämisen opetuksessa on havaittavissa sekä opettajien opetustavoissa että oppimateriaaleissa. Opettajat pitävät ääntämisen opetusta tärkeänä, mutta arvostavat enemmän ymmärrettävyyttä ja rohkeutta puhua kuin täydellistä ääntämystä. Myös oppikirjoissa on enemmän kansainvälisiä ääntämismalleja. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ääntämisen opetus nähdään edelleen pitkälti minimiparien ja yksittäisten äänteiden harjoitteluna ja opettajien mielestä ääntämisen opetuksessa tulisi keskittyä erityisesti suomen kielen ja englannin kielen fonologisiin eroihin. ...
Keywords
pronunciation teaching English as an International Language EIL englannin kieli opetus ääntäminen kieltenopetus English language teaching and instruction pronunciation language teaching
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006053992

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners 

    Hietanen, Hilla (2012)
    Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • "Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching 

    Kauppinen, Joonas (2015)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ...
  • The making of rallienglanti : cross-linguistic influence in Finnish speakers' pronunciation of English 

    Kivistö, Anssi (2016)
    Kielten välistä siirtovaikutusta, eli transferia on tutkittu melko paljon, mutta suomen ja englannin kielten suhde, varsinkin fonetiikan osalta, on jäänyt melko vähälle huomiolle. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää ...
  • A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications 

    Sundberg, Juho; Siidoroff, Aleksi (2018)
    Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nykyään vallitsevilla opetusmetodeilla, on ääntäminen silti tärkeä osa englannin kielen oppimista. Se vähentää väärinymmärrysten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre