Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ajan. Nykyään englantia puhutaan enemmän toisena tai vieraana kielenä kuin äidinkielenä. Muutosten takia myös englannin kielen opetus on ollut murroksessa ja on herännyt keskustelua siitä, miten globalisoitunutta kieltä tulisi opettaa. Muutokset englannin
asemassa sekä opetuksessa haastavat myös perinteiset ääntämisen mallit. On epäselvää mitä ääntämismalleja opetuksessa tulisi käyttää, kun englantia halutaan opettaa kansainvälisenä kielenä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa englannin kieltä opettavien opettajien mielipiteitä ja ajatuksia ääntämisen opetuksesta suhteessa englannin kielen asemaan kansainvälisenä kielenä. Tutkimus toteutettiin anonyymina nettikyselynä ja siihen vastasi 52 opettajaa. Kysymykset käsittelivät opettajien mielipiteitä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta yleisesti sekä englannin kielen kansainvälisyyden ja globalisaation näkökulmasta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että englannin kielen kansainvälisyys ääntämisen opetuksessa on havaittavissa sekä opettajien opetustavoissa että oppimateriaaleissa. Opettajat pitävät ääntämisen opetusta tärkeänä, mutta arvostavat enemmän ymmärrettävyyttä ja rohkeutta puhua kuin täydellistä ääntämystä. Myös oppikirjoissa on enemmän kansainvälisiä ääntämismalleja. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ääntämisen opetus nähdään edelleen pitkälti minimiparien ja yksittäisten äänteiden harjoitteluna ja opettajien mielestä ääntämisen opetuksessa tulisi keskittyä erityisesti suomen kielen ja englannin kielen fonologisiin eroihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
Transfer in Finnish EFL learners’ pronunciation of alveolar and post-alveolar fricatives and affricates
Kovanen, Matti (2023)Suomalaiset puhuvat englantia yleisesti ottaen hyvin. Suomalaisten puhumaa englantia kuitenkin varjostaa rallienglantina tunnettu aksentti, jonka muodostaa pitkälti suomen kielen äänteiden, etenkin konsonanttien, siirtäminen ... -
A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
Sundberg, Juho; Siidoroff, Aleksi (2018)Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nykyään vallitsevilla opetusmetodeilla, on ääntäminen silti tärkeä osa englannin kielen oppimista. Se vähentää väärinymmärrysten ... -
Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
Uotila, Noora (2019)Ääntäminen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti nähneet sen opettamisen vaikeana ja käyttäneet siihen vähemmän aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen vähyydestä huolimatta ...