University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsitykset työn imusta ja organisatorisista voimavaroista – mentoroinnin merkitys yhtenä voimavaratekijänä

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kääriäinen, Ulla
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä työn imusta, millaista se on ja mitkä tekijät siihen liittyvät, sekä heidän käsityksiään organisatorisista voimavaroista. Kolmantena tarkasteltiin, millainen merkitys mentoroinnilla on varhaiskasvatuksen erityisopettajan työlle. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenografinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, jotka osallistuivat työssään mentorointiin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla hyödyntäen fenomenografisen analyysin vaiheita ja luokittelemalla esiinnousseet merkitykset ala- ja yläkategorioihin. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat suhteellisen korkeaa työn imua, joka tiivistyi viiteen kategoriaan: Vaikuttaminen, työnkuva, työn haasteet, yhteistyö ja työhön sitoutuminen. Käsitykset organisatorisista voimavaroista kiteytyivät puolestaan kuuteen kategoriaan: yhteiset tapaamiset, kollegiaalinen tuki, jaettu johtajuus, resussointi ja kehittäminen, toimivat rakenteet ja monipuolinen työnkuva. Mentoroinnin merkitystä kuvattiin kuuden kategorian kautta: Ammatillinen tuki, vertaistuki, mentorointi osana rakenteita, luottamuksellisuus, mentorin tuki ja ajankohtaiset aiheet. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmin tehdyissä tutkimuksissa ja niiden voidaan sanoa olevan luotettavia, sillä tutkittavat vahvistivat niiden paikkaansa pitävyyden erillisessä kuulemistilaisuudessa. ...
Keywords
Organisatoriset voimavarat laadullinen tutkimus hermeneuttis-fenomenografinen tutkimus teemahaastattelu työn imu mentorointi varhaiskasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911194934

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25550]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta 

    Mikkonen, Anssi (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista 

    Raatikainen, Emilia (2019)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista 

    Turunen, Tiia (2021)
    Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ...
  • Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa" 

    Sippola, Pirjo (2015)
    TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ...
  • Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä 

    Riehunkangas, Mervi; Pekkinen, Pilvi (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen arjen struktuurista ja strukturoinnin keinoista niissä 3–5-vuotiaiden lapsiryhmissä, joissa on itsesäätelyyn ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre