Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsitykset työn imusta ja organisatorisista voimavaroista – mentoroinnin merkitys yhtenä voimavaratekijänä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä työn imusta, millaista se on ja mitkä tekijät siihen liittyvät, sekä heidän käsityksiään organisatorisista voimavaroista. Kolmantena tarkasteltiin, millainen merkitys mentoroinnilla on varhaiskasvatuksen erityisopettajan työlle.
Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenografinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, jotka osallistuivat työssään mentorointiin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla hyödyntäen fenomenografisen analyysin vaiheita ja luokittelemalla esiinnousseet merkitykset ala- ja yläkategorioihin.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat suhteellisen korkeaa työn imua, joka tiivistyi viiteen kategoriaan: Vaikuttaminen, työnkuva, työn haasteet, yhteistyö ja työhön sitoutuminen. Käsitykset organisatorisista voimavaroista kiteytyivät puolestaan kuuteen kategoriaan: yhteiset tapaamiset, kollegiaalinen tuki, jaettu johtajuus, resussointi ja kehittäminen, toimivat rakenteet ja monipuolinen työnkuva. Mentoroinnin merkitystä kuvattiin kuuden kategorian kautta: Ammatillinen tuki, vertaistuki, mentorointi osana rakenteita, luottamuksellisuus, mentorin tuki ja ajankohtaiset aiheet.
Tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmin tehdyissä tutkimuksissa ja niiden voidaan sanoa olevan luotettavia, sillä tutkittavat vahvistivat niiden paikkaansa pitävyyden erillisessä kuulemistilaisuudessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25550]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista
Raatikainen, Emilia (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä
Riehunkangas, Mervi; Pekkinen, Pilvi (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen arjen struktuurista ja strukturoinnin keinoista niissä 3–5-vuotiaiden lapsiryhmissä, joissa on itsesäätelyyn ...