Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
Päivämäärä
2024Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymistapana oli fenomenografia. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kunnassa. Aineistonkeruu-menetelminä oli ryhmäkeskustelu (n=5) ja Webropol-kysely (n=6). Yhteensä osallistujia oli 11, joista 6 oli päiväkodin johtajaa ja 5 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin keinoin.
Inkluusiota määriteltiin asiakirjojen velvoittamina arvoina. Osallisuus nähtiin sekä lapsia ja henkilöstöä koskevana keskeisenä inklusiivisena arvona, että inkluusion päämääränä. Lisäksi inkluusiota kuvattiin moninaisuuden ja erilaisuuden arvostamisena sekä kasvatuksellisena ideologiana. Päiväkodin johtajilla ja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla molemmilla mainittiin olevan inkluusion johtamiseen liittyviä perustehtäviä, mutta varhaiskasvatuksen erityisopettajan johtajuutta ei tunnistettu eikä tunnustettu suoraan. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamiseen liitettiin myös inklusiivisen pedagogiikan johtaminen ja resurssijohtaminen. Inkluusion toteutumisen kannalta yhteinen ymmärrys inklusiivisista arvoista sekä jaettu pedagoginen johtajuus nähtiin keskeisimpänä tekijänä toteuttaa ja johtaa inklusiivista varhaiskasvatusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
Hytönen, Salome (2023)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta. Tutkimus selvitti eettistä johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja pyrki ... -
Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen : tarkastelussa päiväkodin johtajien tuottamat diskurssit
Autioniemi, Hanna-Mari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä päiväkodin johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen liittyviä ... -
Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Sarka, Erika (2022)Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
Lappi, Laura (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.