dc.contributor.author | Kenttälä, Veera | |
dc.date.accessioned | 2019-11-19T08:38:03Z | |
dc.date.available | 2019-11-19T08:38:03Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66419 | |
dc.description.abstract | Tässä työssä tarkastellaan improvisoidun teatterin kirjallisia kuvauksia
analysoimalla improvisaatiokirjallisuutta. Yhdysvaltalainen, brittiläinen ja
suomalainen improvisaatiokirjallisuus on valittu tarkemman analyysin
kohteeksi ja työn kautta pyritään lisäämään ymmärrystä näiden
improvisaatiokulttuurien kirjallisten kuvausten eroista ja yhtäläisyyksistä.
Kirjallisuutta tarkastellaan kolmella tasolla: kulttuuriset tekijät, genre ja
kirjailijakohtaiset ominaispiirteet. Tutkimuksen avulla pyritään
selvittämään, onko improvisaatiokirjallisuus universaalia,
kulttuurikontekstin tai kirjallisen genren rajamaa vai kirjoittajakohtaisesti
muotoutuvaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä laadullista
sisältöanalyysia, jonka avulla analysoitavista kirjoista etsittiin keskeiset
teemat, joita tutkimuksessa lähemmin tarkastellaan. Jokaisesta kirjasta
koottiin jokaiseen yksittäiseen teemaan liittyvät tekstikatkelmat, joiden
pohjalta tehdyt havainnot yhdistettiin teemakohtaiseen kaikki kirjat
kattavaan analyysiin. Tehdyn analyysin perusteella voitiin havaita joitain
merkkejä kulttuurikontekstin ja genren vaikutuksesta kirjoittajan tyylillisiin
valintoihin. Analysoidut kirjat osoittivat myös merkkejä siitä, että
kirjoittajan oma tapa jäsentää improvisaatiota saattoi vaikuttaa
kulttuurikontekstia enemmän tehtyihin tyylillisiin valintoihin kirjassa.
Samoin huomattavaa oli se, että eri improvisaatiokulttuureita edustavilla
kirjoittajilla oli yhteisiä kirjallisia innoittajia ja lähteitä. Näin ollen
havaittavissa oli kulttuurikontekstit ylittäviä universaalimpia
improvisaatiokulttuurisia tyylikeinoja ja ratkaisuja. | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Written stories of unscripted theatre : understanding the voice of improvisation theatre literature | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911194931 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | genret | |
dc.subject.yso | tyylintutkimus | |
dc.subject.yso | kirjallisuudentutkimus | |
dc.subject.yso | improvisaatioteatteri | |
dc.subject.yso | improvisointi | |
dc.subject.yso | kirjalliset teokset | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | genres | |
dc.subject.yso | stylistic research | |
dc.subject.yso | literary research | |
dc.subject.yso | improvisational theatre | |
dc.subject.yso | improvisation | |
dc.subject.yso | literary works | |
dc.subject.yso | content analysis | |
dc.subject.yso | literature | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |