Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKenttälä, Veera
dc.date.accessioned2019-11-19T08:38:03Z
dc.date.available2019-11-19T08:38:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66419
dc.description.abstractTässä työssä tarkastellaan improvisoidun teatterin kirjallisia kuvauksia analysoimalla improvisaatiokirjallisuutta. Yhdysvaltalainen, brittiläinen ja suomalainen improvisaatiokirjallisuus on valittu tarkemman analyysin kohteeksi ja työn kautta pyritään lisäämään ymmärrystä näiden improvisaatiokulttuurien kirjallisten kuvausten eroista ja yhtäläisyyksistä. Kirjallisuutta tarkastellaan kolmella tasolla: kulttuuriset tekijät, genre ja kirjailijakohtaiset ominaispiirteet. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, onko improvisaatiokirjallisuus universaalia, kulttuurikontekstin tai kirjallisen genren rajamaa vai kirjoittajakohtaisesti muotoutuvaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä laadullista sisältöanalyysia, jonka avulla analysoitavista kirjoista etsittiin keskeiset teemat, joita tutkimuksessa lähemmin tarkastellaan. Jokaisesta kirjasta koottiin jokaiseen yksittäiseen teemaan liittyvät tekstikatkelmat, joiden pohjalta tehdyt havainnot yhdistettiin teemakohtaiseen kaikki kirjat kattavaan analyysiin. Tehdyn analyysin perusteella voitiin havaita joitain merkkejä kulttuurikontekstin ja genren vaikutuksesta kirjoittajan tyylillisiin valintoihin. Analysoidut kirjat osoittivat myös merkkejä siitä, että kirjoittajan oma tapa jäsentää improvisaatiota saattoi vaikuttaa kulttuurikontekstia enemmän tehtyihin tyylillisiin valintoihin kirjassa. Samoin huomattavaa oli se, että eri improvisaatiokulttuureita edustavilla kirjoittajilla oli yhteisiä kirjallisia innoittajia ja lähteitä. Näin ollen havaittavissa oli kulttuurikontekstit ylittäviä universaalimpia improvisaatiokulttuurisia tyylikeinoja ja ratkaisuja.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleWritten stories of unscripted theatre : understanding the voice of improvisation theatre literature
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911194931
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysotyylintutkimus
dc.subject.ysokirjallisuudentutkimus
dc.subject.ysoimprovisaatioteatteri
dc.subject.ysoimprovisointi
dc.subject.ysokirjalliset teokset
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysogenres
dc.subject.ysostylistic research
dc.subject.ysoliterary research
dc.subject.ysoimprovisational theatre
dc.subject.ysoimprovisation
dc.subject.ysoliterary works
dc.subject.ysocontent analysis
dc.subject.ysoliterature
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot