Opettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta yliopistossa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Opiskelijoiden ohjausta ja sen kehittämistä pidetään merkittävänä niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Tutkimuksessa pureuduttiin yhteen yliopisto-ohjauksen keskeiseen lajiin, hops-ohjaukseen, koska siihen havaittiin liittyvän erilaisia käsityksiä sekä aiemmassa tutkimuksessa että opiskelijoita ohjaavien henkilöiden keskuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen opiskelijoita ohjaavien opettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta. Hops on lyhenne henkilökohtaisesta opinto- tai opiskelusuunnitelmasta ja hops-ohjauksella tarkoitetaan opintojen tai opiskelun suunnittelun tukemista ohjauksen keinoin. Hops voidaan nähdä suppeammin konkreettisena suunnitelmana tai laveammin opiskelijan kokonaisvaltaisen kehittymiseen ja asiantuntijaksi kasvamiseen liittyvänä prosessina. Tutkimuksen lähtökohdat olivat käytännönläheiset tutkimuksen tekijän työskennellessä opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontatehtävissä tutkimuksen kohteena olevassa laitoksessa. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli pohtia kehittämisehdotuksia hopsille ja hops-ohjaukselle yliopistossa. Tutkimuksellisena lähestymistapana oli fenomenografia, jossa tutkimuksen kohteena ovat erilaiset arkipäivän ilmiöitä koskevat käsitykset. Tutkimuksen varsinainen aineisto koostui kuuden opiskelijoita ohjaavan opettajan teemahaastattelusta. Tulosten perusteella näyttää siltä, että hops ja hops-ohjaus ovat käsitteinä monitulkintaisia ja että niiden osalta olisi tarpeen tehdä yhteistä määrittelytyötä ja linjauksia yhteisössä. Hopsin linjaaminen sananmukaisemmin opintojen suunnittelun välineeksi voisi tulosten perusteella olla selkeää. Ohjauksen kehittämisessä olisi tulosten perusteella syytä kiinnittää huomiota opetuksen ohjauksellisuuteen sekä yhteisöllisyyteen ja yhteistyöhön.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä fysioterapian käytännönharjoittelun ohjauksesta
Pääkkönen, Marko (2000) -
"Tutkat päällä" : fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta
Holopainen, Riikka; Keskilä, Anu (2014)TIIVISTELMÄ Riikka Holopainen ja Anu Keskilä (2014) ”TUTKAT PÄÄLLÄ” Fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.