Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaine, Timo
dc.contributor.authorMäkikangas, Sari
dc.date.accessioned2019-11-19T08:34:38Z
dc.date.available2019-11-19T08:34:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66418
dc.description.abstractOpiskelijoiden ohjausta ja sen kehittämistä pidetään merkittävänä niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Tutkimuksessa pureuduttiin yhteen yliopisto-ohjauksen keskeiseen lajiin, hops-ohjaukseen, koska siihen havaittiin liittyvän erilaisia käsityksiä sekä aiemmassa tutkimuksessa että opiskelijoita ohjaavien henkilöiden keskuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen opiskelijoita ohjaavien opettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta. Hops on lyhenne henkilökohtaisesta opinto- tai opiskelusuunnitelmasta ja hops-ohjauksella tarkoitetaan opintojen tai opiskelun suunnittelun tukemista ohjauksen keinoin. Hops voidaan nähdä suppeammin konkreettisena suunnitelmana tai laveammin opiskelijan kokonaisvaltaisen kehittymiseen ja asiantuntijaksi kasvamiseen liittyvänä prosessina. Tutkimuksen lähtökohdat olivat käytännönläheiset tutkimuksen tekijän työskennellessä opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontatehtävissä tutkimuksen kohteena olevassa laitoksessa. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli pohtia kehittämisehdotuksia hopsille ja hops-ohjaukselle yliopistossa. Tutkimuksellisena lähestymistapana oli fenomenografia, jossa tutkimuksen kohteena ovat erilaiset arkipäivän ilmiöitä koskevat käsitykset. Tutkimuksen varsinainen aineisto koostui kuuden opiskelijoita ohjaavan opettajan teemahaastattelusta. Tulosten perusteella näyttää siltä, että hops ja hops-ohjaus ovat käsitteinä monitulkintaisia ja että niiden osalta olisi tarpeen tehdä yhteistä määrittelytyötä ja linjauksia yhteisössä. Hopsin linjaaminen sananmukaisemmin opintojen suunnittelun välineeksi voisi tulosten perusteella olla selkeää. Ohjauksen kehittämisessä olisi tulosten perusteella syytä kiinnittää huomiota opetuksen ohjauksellisuuteen sekä yhteisöllisyyteen ja yhteistyöhön.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOpettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta yliopistossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911194930
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysoHOPS
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot