Opettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta yliopistossa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opiskelijoiden ohjausta ja sen kehittämistä pidetään merkittävänä niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Tutkimuksessa pureuduttiin yhteen yliopisto-ohjauksen keskeiseen lajiin, hops-ohjaukseen, koska siihen havaittiin liittyvän erilaisia käsityksiä sekä aiemmassa tutkimuksessa että opiskelijoita ohjaavien henkilöiden keskuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen opiskelijoita ohjaavien opettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta. Hops on lyhenne henkilökohtaisesta opinto- tai opiskelusuunnitelmasta ja hops-ohjauksella tarkoitetaan opintojen tai opiskelun suunnittelun tukemista ohjauksen keinoin. Hops voidaan nähdä suppeammin konkreettisena suunnitelmana tai laveammin opiskelijan kokonaisvaltaisen kehittymiseen ja asiantuntijaksi kasvamiseen liittyvänä prosessina. Tutkimuksen lähtökohdat olivat käytännönläheiset tutkimuksen tekijän työskennellessä opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontatehtävissä tutkimuksen kohteena olevassa laitoksessa. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli pohtia kehittämisehdotuksia hopsille ja hops-ohjaukselle yliopistossa. Tutkimuksellisena lähestymistapana oli fenomenografia, jossa tutkimuksen kohteena ovat erilaiset arkipäivän ilmiöitä koskevat käsitykset. Tutkimuksen varsinainen aineisto koostui kuuden opiskelijoita ohjaavan opettajan teemahaastattelusta. Tulosten perusteella näyttää siltä, että hops ja hops-ohjaus ovat käsitteinä monitulkintaisia ja että niiden osalta olisi tarpeen tehdä yhteistä määrittelytyötä ja linjauksia yhteisössä. Hopsin linjaaminen sananmukaisemmin opintojen suunnittelun välineeksi voisi tulosten perusteella olla selkeää. Ohjauksen kehittämisessä olisi tulosten perusteella syytä kiinnittää huomiota opetuksen ohjauksellisuuteen sekä yhteisöllisyyteen ja yhteistyöhön.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien käsityksiä fysioterapian käytännönharjoittelun ohjauksesta
Pääkkönen, Marko (2000) -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
"Tutkat päällä" : fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta
Holopainen, Riikka; Keskilä, Anu (2014)TIIVISTELMÄ Riikka Holopainen ja Anu Keskilä (2014) ”TUTKAT PÄÄLLÄ” Fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. ...