University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Difficult words and common lexical errors in an English preparation course : a case study

Icon
1013. Kb

Authors
Misukka, Juuli
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän sivututkielman tavoitteena oli selvittää, millaiset sanat ovat vaikeita lukiolaisille, jotka valmistautuvat englannin ylioppilaskirjoituksiin englannin kielen digitaalisen kertauskurssipaketin avulla. Lisäksi selvitettiin, millaisia virheitä he tekevät sanastoa opiskellessa, ja millaiset virheet ovat tyypillisimpiä. Tutkielman data koostui kurssilla tehdyistä virheistä, ja dataa analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Vaikeimpia sanoja tutkiessa ilmeni, että eniten virheitä syntyi opetellessa sanoja tai sanontoja, jotka ovat muodoltaan pitkiä ja sisältävät erilaisia affikseja. Lisäksi todettiin, että vaikeimmat sanat olivat merkitykseltään usein abstrakteja, niiden käyttö on harvinaista, ja ne eroavat muodoltaan merkittävästi suomen kielen käännöksestään. Vaikeimpien sanojen joukossa esiintyi myös useita sanontoja ja idiomeja. Virheet luokiteltiin viiteen eri kategoriaan, joista kolme (muoto-, merkitys-, ja käyttövirheet) pohjautuivat Nationin (2001) teoriaan aspekteista, jotka sisältyvät sanojen osaamiseen. Kaksi muuta kategoriaa, säännönmukaiset ja säännönvastaiset epäsanat, nousivat aineistosta, sillä virheiden joukossa oli useita vastauksia, jotka eivät sopineet Nationin (2001) määrittelemiin aspekteihin. Suurin kategoria oli sanan merkitykseen liittyvät virheet, eli väärät sanat, jotka kattoivat 46,1 % kaikista esiintymisistä. Suuri osa virheistä tässä kategoriassa sisälsi synonyymeja tai sanoja, jotka olivat lähes synonyymeja opittavan sanan kanssa, sekä sanoja, jotka liittyivät semanttisesti opiskeltavaan asiaan. Myös sanat, jotka muistuttivat muodoltaan opittavaa sanaa, olivat yleisiä tässä kategoriassa. Toiseksi suurin kategoria oli säännönvastaiset epäsanat, jotka kattoivat 27,5 % esiintymistä. Yleisiä virheitä tässä kategoriassa olivat vastaukset, joissa oli mukana ainoastaan sanan alkuosa, ja vastaukset, jotka koostuivat sattumanvaraisista kirjaimista. Sanojen muotoon liittyvät virheet muodostivat kolmanneksi suurimman kategorian 15,9 % osuudella. Näiden virheiden määrää vähensi kuitenkin huomattavasti se, että pienet kirjoitusvirheet, kuten yksittäiset puuttuvat tai lisätyt kirjaimet, käsitetään kursseilla lähes oikeina vastauksina, jolloin ne eivät sisältyneet saatuun, eli väärien vastausten, dataan. Kyseisen kategorian yleisimmät virheet liittyivät sanojen puhutun muodon vaikutuksesta sen kirjoitettuun muotoon, ja todennäköisesti käyttäjien virheelliseen käsitykseen englannin äänteiden ja kirjainten vastaavuudesta. Lisäksi väärät affiksit olivat tyypillisiä virheitä tässä kategoriassa. Säännönmukaiset epäsanat, eli sanat, jotka kirjainyhdistelmänsä perusteella voisivat esiintyä englannin kielessä, kattoivat 8,4 % esiintymisistä. Näille virheille tyypillistä oli se, että ne saattoivat osittain muistuttaa opittavaa sanaa, esimerkiksi affiksiltaan. Pienimmän kategorian muodostivat sanojen käyttöön liittyvät virheet 2,0 % osuudella, ja kaikki virheet liittyivät virheellisiin kollokaatioihin. Käyttövirheiden vähyyden selittää pitkälti se, että kursseilla ei tarvitse tuottaa omaa tekstiä, vaan ainoastaan tunnistaa ja kirjoittaa yksittäisiä sanoja tai sanontoja niiden suomen- tai ruotsinkielisen käännöksen perusteella. Tulokset osoittivat, että käyttäjillä vaikuttaisi olevan erilaisia tapoja ja tekniikoita liittää uusi opittava asia aiemmin opittuun, sillä osa käyttäjistä sekoitti keskenään sanoja, jotka muistuttivat toisiaan semanttisesti, kun taas osa sanoja, jotka muistuttivat toisiaan kirjoitusasultaan. Lisäksi osalle käyttäjistä sanan puhutun muodon muistaminen tuntui olevan helpompaa kuin kirjoitetun muodon. Virheet, joilla ei ollut mitään yhteyttä opittavaan sanaan merkitykseltään tai muodoltaan, olivat suhteellisen harvinaisia. ...
Keywords
learner errors word knowledge vocabulary learning kvantitatiivinen analyysi sanavarasto englannin kieli kielivirheet quantitative analysis (chemical analysis) vocabulary (knowledge) English language errors in language
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006033928

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs? 

    Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)
    Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ...
  • Building word knowledge through integrated vocabulary explanations in ESL tutorials 

    Duran, Derya; Kääntä, Leila (Elsevier BV, 2023)
    This conversation analytic study explores how a tutor and tutees collaboratively negotiate word knowledge in English as a second language (ESL) tutorials. Specifically, we focus on integrated vocabulary explanations, where ...
  • Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study 

    Tiainen, Lilli (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1-englannin sanastotehtäviä kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia sanastotehtäviä valitussa oppimateriaalissa ...
  • Vocabulary learning strategies of adult learners of English 

    Pietiläinen, Virpi (2023)
    Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston ...
  • Vocabulary knowledge and vocabulary testing : the pupils' vocabulary knowledge after two years' study of English in a Finnish comprehensive school 

    Pulkka, Inga-Maarit (1999)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre