Jääkiekon liigaseurojen sidosryhmävuorovaikutus sosiaalisessa mediassa
Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää jääkiekon liigaseurojen sosiaalisen median käyttöä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia keinoja seurat käyttävät sosiaalisen median viestinnässään, miten sidosryhmiä pyritään sitouttamaan oman organisaation päivittäiseen toimintaan, millaisia sosiaalisen median tavoitteita seuroilla on ja miten viestintä on seuroissa järjestetty. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskohteena oli neljä jääkiekon pääsarjaseuraa, joiden sosiaalisen median sidosryhmäviestintää tutkittiin sisällönanalyysin avulla. Analyysin perusteella haastateltiin tämän jälkeen samat neljä seuraa.
Tulokset osoittavat, että seurat käyttävät erityyppistä sosiaalista mediaa erilaisilla tavoilla, ja viestimäärät vaihtelevat seurojen välillä eri yhteisöissä paljonkin. Sosiaaliselle medialle ominainen nopeus on seurojen näkökulmasta yhtäältä hyvä asia, mutta toisaalta se aiheuttaa myös paineita tekijöille. Viestintä on organisoitu seuroissa erilaisilla tavoilla joko yhden ihmisen toimesta, tai sitten vastuu on jaettu isommalle ryhmälle. Henkilökohtaisilla mieltymyksillä eri yhteisöjen suhteen on myös vaikutusta viestinnän määrään ja laatuun. Lisäksi tulosten mukaan tunteisiin vetoaminen on erittäin merkittävä keino sidosryhmien sitouttamisessa.
Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi urheiluseurojen sosiaalisen median viestinnässä, ja tutkimuksen tarjoama tutkimustieto auttaa ymmärtämään jääkiekko-organisaation sosiaalisen median viestinnän tarkoitusperiä ja toiminnan taustoja. Tuloksilla on sovellusarvoa myös muiden kuin urheiluorganisaatioiden sidosryhmävuorovaikutukseen. Aihe on vielä vähän tutkittu, joten jatkossa olisi tarpeellista tehdä lisää tutkimusta esimerkiksi vertailemalla eri lajeja ja tutkimalla vielä useampia seuroja.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa
Reinikainen, Hanna (ProCom ry, 2019)Sosiaalinen media tarjoaa brändeille ja organisaatioille parhaimmillaan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja jopa pitkäaikaisten suhteiden rakentamiseen kuluttajien ja sidosryhmien kanssa. Reaaliaikainen ja avoin ... -
Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia
Erkkola, Jussi-Pekka (2009)Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ... -
Ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaalikampanjoinnin aikana
Tuokko, Mari (2016)Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan ehdokkaiden ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien 2015 kampanjoinnin aikana. Päätavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, millaisia vuorovaikutuksen ... -
Toimiva yhteistyö : työelämän vuorovaikutussuhteet, tiimit ja verkostot
Aira, Annaleena (University of Jyväskylä, 2012)