Jääkiekon liigaseurojen sidosryhmävuorovaikutus sosiaalisessa mediassa
Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää jääkiekon liigaseurojen sosiaalisen median käyttöä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia keinoja seurat käyttävät sosiaalisen median viestinnässään, miten sidosryhmiä pyritään sitouttamaan oman organisaation päivittäiseen toimintaan, millaisia sosiaalisen median tavoitteita seuroilla on ja miten viestintä on seuroissa järjestetty. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskohteena oli neljä jääkiekon pääsarjaseuraa, joiden sosiaalisen median sidosryhmäviestintää tutkittiin sisällönanalyysin avulla. Analyysin perusteella haastateltiin tämän jälkeen samat neljä seuraa.
Tulokset osoittavat, että seurat käyttävät erityyppistä sosiaalista mediaa erilaisilla tavoilla, ja viestimäärät vaihtelevat seurojen välillä eri yhteisöissä paljonkin. Sosiaaliselle medialle ominainen nopeus on seurojen näkökulmasta yhtäältä hyvä asia, mutta toisaalta se aiheuttaa myös paineita tekijöille. Viestintä on organisoitu seuroissa erilaisilla tavoilla joko yhden ihmisen toimesta, tai sitten vastuu on jaettu isommalle ryhmälle. Henkilökohtaisilla mieltymyksillä eri yhteisöjen suhteen on myös vaikutusta viestinnän määrään ja laatuun. Lisäksi tulosten mukaan tunteisiin vetoaminen on erittäin merkittävä keino sidosryhmien sitouttamisessa.
Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi urheiluseurojen sosiaalisen median viestinnässä, ja tutkimuksen tarjoama tutkimustieto auttaa ymmärtämään jääkiekko-organisaation sosiaalisen median viestinnän tarkoitusperiä ja toiminnan taustoja. Tuloksilla on sovellusarvoa myös muiden kuin urheiluorganisaatioiden sidosryhmävuorovaikutukseen. Aihe on vielä vähän tutkittu, joten jatkossa olisi tarpeellista tehdä lisää tutkimusta esimerkiksi vertailemalla eri lajeja ja tutkimalla vielä useampia seuroja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yritysten sidosryhmäviestintä negatiivisten aiheiden ympärillä sosiaalisessa mediassa : case: Kobe Bryant
Vataja, Iisak (2023)Yrityksiltä odotetaan aktiivista sidosryhmäviestintää ajankohtaisista aiheista. Medioituneessa toimintaympäristössä yritys ei pysty enää hallitsemaan keskustelua sosiaalisen median alustoilla, mutta voi strategisesti ... -
Fanisuhteiden luominen ja ylläpitäminen sosiaalisessa mediassa : jääkiekon Liigan seurojen näkemyksiä
Hanhijoki, Reeta (2023)Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään jääkiekon Liigan seurojen toteuttamaan fanisuhdemarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Suhdemarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinoinnin näkökulmaa, jossa tavoitteena on luoda, ... -
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
"Tulee semmonen olo et voi oppii samalla" : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeuttien ammatillisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa
Nevalainen, Markus; Haavisto, Juha (2024)The field of communication has changed, and social media is being used more and more as a professional tool, instead of just another way to pass time. Professionals utilize social media in their expert work and people ... -
Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa
Reinikainen, Hanna (ProCom ry, 2019)Sosiaalinen media tarjoaa brändeille ja organisaatioille parhaimmillaan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja jopa pitkäaikaisten suhteiden rakentamiseen kuluttajien ja sidosryhmien kanssa. Reaaliaikainen ja avoin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.