Suunnittelutieteellinen tutkimus : mitä asiakkaan tulee tietää ketterästä ohjelmistokehitysprojektista?
Ketterä ohjelmistokehitys on jo melko vakiintunut tapa tuottaa tietojärjestelmiä. Tästä syystä jokaisen ketterään ohjelmistokehitysprojektiin osallistuvan tulisi tietää, mitä ketterällä ohjelmistokehityksellä tarkoitetaan ja mitä siihen kuuluu. Projektiin osallistuvia osapuolia ovat kehitystiimi ja kehitettävän tietojärjestelmän tai muun palvelun tilaaja eli asiakas. Jotta asiakkaan edustajat voivat osallistua projektiin mahdollisimman hyvin, on heillä oltava riittävä tietotaito ketterästä ohjelmistokehitysprojektista. Tässä tutkielmassa tutkittiin, mitä asioita projektiin osallistuvan asiakkaan tulisi tietää ketterästä ohjelmistokehitysprojektista, jotta asiakas saisi riittävän tietotaidon kyseisestä aiheesta. Tähän vastaamiseksi ensin tutkielmassa selvitettiin, mikä on ketterän ohjelmistokehitysprojektin tyypillinen kehityskulku ja vaiheet sekä mitä tyypillisimpiä elementtejä ketterään ohjelmistokehitysprojektiin kuuluu. Näiden selvityksien pohjalta tutkielmassa toteutettiin suunnittelutieteellisen tutkimusmenetelmän vaiheita noudattaen artefakti, jolla pyrittiin koostamaan ne aiheeseen liittyvät asiat, joita asiakkaan tulisi tietää ketterästä ohjelmistokehitysprojektista. Tämän tuloksena luotiin asiakkaalle suunnattu ketterän ohjelmistokehitysprojektin prosessikuvaus, joka esittää asiakkaan kannalta olennaisimmat asiat helposti ymmärrettävään ja yksinkertaiseen visuaaliseen ja kirjalliseen muotoon. Toteutettu prosessikuvaus arvioitiin asiantuntijahaastatteluilla, joista saatujen palautteiden perusteella prosessikuvausta kehitettiin edelleen. Tutkimuksen lopullisena tuloksena muodostettiin prosessikuvaus, jonka avulla projektiin osallistuvat osapuolet pystyvät perehdyttämään asiakkaan ketterään ohjelmistokehitysprojektiin ja varmistamaan asiakkaan riittävän tietotaidon sekä yhteisen ymmärryksen aiheesta ja siihen liittyvistä käsitteistä.
...
Agile software development is already a well-established way of producing information systems. For this reason, everyone involved in agile software development projects should know what is meant by agile software development and what it involves. The parties involved in the project are the development team and the customer. In order to involve in the project, the customer must have sufficient knowledge of an agile software development project. The aim for this thesis was to find out, what kind of things customer should know about an agile software development project, in order to have sufficient knowledge on the subject. To answer this, an analysis was made, that explored the typical development process and stages of an agile software development project and the most typical elements of the topic. Based on these findings, an artefact was implemented by following the steps of the design science research method. The artefact sought to compile the related issues that a customer should know about an agile software development project. As a result, a customer-driven agile software development project process overview was created that presents the most relevant to the customer in an easy-to-understand, simple visual and written format. The implemented process description was evaluated by interviews, on the basis of which the process description was further developed. The final result of the study was a process overview that enables the project partners to familiarize customer with the agile software development project and to ensure the customer’s sufficient knowledge of the subject and related concepts.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ketterät kehitysmenetelmät suurissa projekteissa
Nisula, Joni (2020)Tässä tutkielmassa pyritään kartoittamaan suurten projektien ketterien kehitysmenetelmien toimivuutta ja vertailemaan erilaisten mallien, kuten Scaled Agile Framework(SAFe), large-scale Scrum (LeSS), disciplined agile ... -
Projektin onnistumisen arviointi ketterissä projekteissa
Plattonen, Noora (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä vaikutuksia ketterällä toimintatavalla on ohjelmistoprojektin onnistumiseen sekä miten sitä voidaan arvioida. Perinteisesti projektin onnistumisen arviointi on koettu ... -
Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
Vertanen, Dani (2018)Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ... -
Asiakkaan osallistuminen ketterään vaatimusmäärittelyyn : tapaustutkimus toimittajan näkökulmasta
Lahikainen, Leo (2014) -
Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
Hara, Kari (2013)Ketterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.