University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä

Thumbnail
View/Open
359.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vertanen, Dani
Date
2018
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ja asiakkaan osallistuminen mahdollistaa vaatimusten muokkaamisen sekä asiakasta tyydyttävän lopputuloksen saavuttamisen. Ohjelmistokehityksessä voidaan käyttää useita eri menetelmiä. Nämä menetelmät ovat keskenään erilaisia, ja asiakasta osallistetaan eri menetelmissä eri tavoin pitkin kehitysprosessia. Tähän tutkielmaan on valittu neljä ohjelmistokehitysmenetelmää, jotka ovat vesiputousmalli, prototyyppimenetelmä, RUP ja Scrum. Tutkielmassa vertaillaan näitä menetelmiä ja erityisesti asiakkaan roolia ja osallistamista niissä. Kirjalli-suuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen ”Miten asiakkaan osallistaminen ilmenee eri ohjelmistokehitysmenetelmissä?”. Vesiputousmallissa asiakkaan osallistaminen painottuu prosessin alun määrittelyvaiheeseen. Prototyyppimenetelmässä asiakas osallistuu ohjelmiston kehitykseen pääasiassa prototyypin tarkastelun ja testaamisen kautta. RUP-menetelmässä asiakas on vuorovaikutuksessa kehittäjän kanssa iteraatioiden ja käyttäjätarinoiden kautta. Asiakkaan osallistaminen ilmenee eniten Scrum-menetelmässä, jossa asiakas ja kehittäjä ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään ja voivat näin vastata muuttuviin vaatimuksiin. ...
 
The role of a customer is important in system development process. In some cases, the customer is unsure of its needs or cannot describe the requirements when the new software is ordered. The requirements of a software can usually change during the development process and customer involvement ensures that the requirements can be changed, and a successful result can be achieved. There are many different methodologies to be used in software development. These methodologies are different, and the level of customer involvement is also different during the development process. This study compares the role of a customer and the level of customer involvement in waterfall, prototyping, RUP and Scrum methodologies. The study has been carried out as a literature review and the research question is “How customer involvement appears in different software development life cycles?”. In waterfall methodology customer is involved mainly in the early stage’s requirements phase. In prototyping, customer involvement is related to observing and testing of the software prototype. RUP involves customer with interaction with the developer through iterations and user stories. Customer involvement is on the highest level in Scrum, where customer and developer are in continuous interaction to answer the changing requirements. ...
 
Keywords
asiakkaan rooli asiakkaan osallistaminen ohjelmistokehitys asiakkaat ketterät menetelmät osallistaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901031036

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4034]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta 

    Hara, Kari (2013)
    Ketterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs ...
  • Suunnittelutieteellinen tutkimus : mitä asiakkaan tulee tietää ketterästä ohjelmistokehitysprojektista? 

    Tuomisto, Atte (2019)
    Ketterä ohjelmistokehitys on jo melko vakiintunut tapa tuottaa tietojärjestelmiä. Tästä syystä jokaisen ketterään ohjelmistokehitysprojektiin osallistuvan tulisi tietää, mitä ketterällä ohjelmistokehityksellä tarkoitetaan ...
  • Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys 

    Venäläinen, Henri (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys asiakaskeskeisyydestä osana ohjelmistokehitystä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös käytänteitä asiakaskeskeisyyden ja ohjelmistokehityksen välillä. Asiakaskeskeisyyteen ...
  • Työntekijän sitoutuminen ketterillä menetelmillä tehtyyn ohjelmistokehitykseen 

    Lehikoinen, Simone (2020)
    Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus työntekijän sitoutumisesta ketterillä menetelmillä tehtyyn ohjelmistokehitykseen. Työntekijän sitoutumisen positiivinen merkitys organisaation liiketoimintaan ja tulokseen on huomattu ...
  • Asiakkaan eettinen kohtaaminen lastensuojelun osallistavassa dokumentoinnissa 

    Unkuri, Mari (2016)
    Tutkin Pro gradu -tutkimuksessani osallistavaa dokumentointia lastensuojelun asiakassuunnitelmien teossa. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, millä tavalla asiakkaan eettinen ja arvokas kohtaaminen toteutuu osallistavassa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre