Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ja asiakkaan osallistuminen mahdollistaa vaatimusten muokkaamisen sekä asiakasta tyydyttävän lopputuloksen saavuttamisen. Ohjelmistokehityksessä voidaan käyttää useita eri menetelmiä. Nämä menetelmät ovat keskenään erilaisia, ja asiakasta osallistetaan eri menetelmissä eri tavoin pitkin kehitysprosessia. Tähän tutkielmaan on valittu neljä ohjelmistokehitysmenetelmää, jotka ovat vesiputousmalli, prototyyppimenetelmä, RUP ja Scrum. Tutkielmassa vertaillaan näitä menetelmiä ja erityisesti asiakkaan roolia ja osallistamista niissä. Kirjalli-suuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen ”Miten asiakkaan osallistaminen ilmenee eri ohjelmistokehitysmenetelmissä?”. Vesiputousmallissa asiakkaan osallistaminen painottuu prosessin alun määrittelyvaiheeseen. Prototyyppimenetelmässä asiakas osallistuu ohjelmiston kehitykseen pääasiassa prototyypin tarkastelun ja testaamisen kautta. RUP-menetelmässä asiakas on vuorovaikutuksessa kehittäjän kanssa iteraatioiden ja käyttäjätarinoiden kautta. Asiakkaan osallistaminen ilmenee eniten Scrum-menetelmässä, jossa asiakas ja kehittäjä ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään ja voivat näin vastata muuttuviin vaatimuksiin.
...
The role of a customer is important in system development process. In some cases, the customer is unsure of its needs or cannot describe the requirements when the new software is ordered. The requirements of a software can usually change during the development process and customer involvement ensures that the requirements can be changed, and a successful result can be achieved. There are many different methodologies to be used in software development. These methodologies are different, and the level of customer involvement is also different during the development process. This study compares the role of a customer and the level of customer involvement in waterfall, prototyping, RUP and Scrum methodologies. The study has been carried out as a literature review and the research question is “How customer involvement appears in different software development life cycles?”. In waterfall methodology customer is involved mainly in the early stage’s requirements phase. In prototyping, customer involvement is related to observing and testing of the software prototype. RUP involves customer with interaction with the developer through iterations and user stories. Customer involvement is on the highest level in Scrum, where customer and developer are in continuous interaction to answer the changing requirements.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakkaan osallistuminen ketterään vaatimusmäärittelyyn : tapaustutkimus toimittajan näkökulmasta
Lahikainen, Leo (2014) -
Suunnittelutieteellinen tutkimus : mitä asiakkaan tulee tietää ketterästä ohjelmistokehitysprojektista?
Tuomisto, Atte (2019)Ketterä ohjelmistokehitys on jo melko vakiintunut tapa tuottaa tietojärjestelmiä. Tästä syystä jokaisen ketterään ohjelmistokehitysprojektiin osallistuvan tulisi tietää, mitä ketterällä ohjelmistokehityksellä tarkoitetaan ... -
Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
Hara, Kari (2013)Ketterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs ... -
Customer involvement in agile software projects : interviews of project managers
Kauppinen, Markus (2014) -
Scaling agile to deliver customer value : mapping challenges and role of customer value in the development model of a telco company
Karplund, Elias (2023)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee skaalautuvia ketteriä kehitysmenetelmiä ja niiden haasteita asiakasarvoon perustuvan kehityksen tukemiseksi. Ketterä ohjelmistokehitys ja sen periaatteet manifestinsa myötä ovat muuttaneet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.