Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
Ketterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna
perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi
uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs selviytyminen
puolestaan vaatii uudenlaisia taitoja. Nämä haasteet sekä keinot niistä selviytymiseksi
ovat kuitenkin jääneet merkittävyyteensä nähden vähäiselle huomiolle
tutkimuksessa. Tässä tutkielmassa käsitelläänkin nimenomaan näitä ketterän
ohjelmistokehityksen haasteita ja onnistumisen edellytyksiä asiakkaan
näkökulmasta.
Asiakkaan näkökulman ketterään ohjelmistokehitykseen määritellään sisältävän
kolme merkittävää osaa: sopimuksen tekeminen, kehitettävän ohjelmiston
arvon määrittäminen ja osallistuminen kehittämisen aikana. Sopimuksen
tekemistä käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen sopimusmallien
esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Arvon määrittämistä käsittelevään
osaan puolestaan sisältyy yleisesti käytettyjen arvon määrittämisen menetelmien
esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Kehittämisen aikaista osallistumista
käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen asiakkaan osallistumisen
aktiviteettien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Lopuksi asiakkaan
näkökulman kolme osaa liitetään yhteen tarkastelemalla niiden välisiä
vuorovaikutussuhteita ja muodostetaan siten ketterän ohjelmistokehityksen
kokonaiskuva asiakkaan näkökulmasta.
Asiakkaan näkökulman kolmen osan käsittelyn tuloksena löydetään selviä
eroavuuksia sopimusmallien, arvon määrittämisen menetelmien ja osallistumisen
aktiviteettien välillä niin niiden käyttökelpoisuudessa, sopivuudessa ketterään
kehittämiseen kuin myös edullisuudessa asiakkaalle. Näkökulman eri osien
vuorovaikutussuhteiden analysointi puolestaan antaa kokonaiskuvan asiakkaan
menestyksekkään toiminnan edellytyksistä, jota vahvistaa myös esitetty
prosessimalli asiakkaan toiminnasta ketterässä ohjelmistokehityksessä.
Tutkielma on käsitteellis-teoreettinen ja perustuu aihealueelta julkaistuihin
teoreettisiin ja empiirisiin tutkimuksiin.
...
Agile software development significantly changes the role of the customer
compared to traditional software development. To the customer this change
means not only new opportunities but also new challenges and surviving these
challenges successfully requires a new set of skills from the customer. These
challenges and different ways to manage them are, however, largely neglected
in the current research compared to their significance. This thesis deals specifically
with these agile software development challenges and keys to success
from the customer’s point of view.
Customer's point of view to agile software development is defined to include
three parts: contract negotiation, determination of the value of the software
under development, and participation during the development. The first
part concerning the contract negotiation includes an introduction of commonly
used contract models and their evaluation from the customer's point of view.
The second part concerning value determination in turn includes an introduction
of commonly used methods for determining the value of the software under
development and their evaluation from the customer’s point of view. The
third part concerning the participation during the development includes an introduction
of commonly used customer participation activities and their evaluation
from the customer’s point of view. Finally these tree parts of the customer’s
point of view are combined by considering their mutual interactions and thereby
forming an overall picture of the agile software development from the customer’s
point of view.
Based on the results of the aforementioned evaluations, several clear distinctions
are found in the contract models, methods for determining the value
and participation activities in terms of their usefulness, suitability for agile development
and favorability for the customer. The analysis of the interactions
between the parts of the customer’s point of view offers in turn an overall picture
on the conditions of a successful operation by the customer. This overall
picture is also strengthened by a proposed process model of the customer’s operation
in agile software development.
The thesis is performed as a theoretical study, and it is based on theoretical
and empirical studies published on the subject area.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suunnittelutieteellinen tutkimus : mitä asiakkaan tulee tietää ketterästä ohjelmistokehitysprojektista?
Tuomisto, Atte (2019)Ketterä ohjelmistokehitys on jo melko vakiintunut tapa tuottaa tietojärjestelmiä. Tästä syystä jokaisen ketterään ohjelmistokehitysprojektiin osallistuvan tulisi tietää, mitä ketterällä ohjelmistokehityksellä tarkoitetaan ... -
Asiakkaan osallistuminen ketterään vaatimusmäärittelyyn : tapaustutkimus toimittajan näkökulmasta
Lahikainen, Leo (2014) -
Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
Vertanen, Dani (2018)Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ... -
Koronaviruspandemian aikainen etätyö ketterän kehityksen ohjelmistoyrityksissä
Lappalainen, Iina (2022)Koronaviruspandemia on pakottanut monet yhteiskunnan osa-alueet muuttamaan toimintaansa. Näin on myös ketteriä menetelmiä käyttävien ohjelmistoyritysten osalta. Ketterä kehitys ja hajautettu kehitys ovat molemmat jatkuvasti ... -
Asiakkaan osallistuminen tietoturvan kehittämiseen hankittaessa vahvaa suojausta vaativia ohjelmistojärjestelmiä
Lauhikari, Tarja (2017)Digitalisaatio lisää kyberuhkien mahdollisuutta puolustusvoimien ohjelmistojärjestelmissä. Tietoturvaa täytyy jatkuvasti kehittää, jotta järjestelmien monipuolinen käyttö pysyisi turvallisena. Tutkimuksessa haastateltiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.