University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hara, Kari
Date
2013
Discipline
Tietojenkäsittelytiede

 
Ketterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs selviytyminen puolestaan vaatii uudenlaisia taitoja. Nämä haasteet sekä keinot niistä selviytymiseksi ovat kuitenkin jääneet merkittävyyteensä nähden vähäiselle huomiolle tutkimuksessa. Tässä tutkielmassa käsitelläänkin nimenomaan näitä ketterän ohjelmistokehityksen haasteita ja onnistumisen edellytyksiä asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan näkökulman ketterään ohjelmistokehitykseen määritellään sisältävän kolme merkittävää osaa: sopimuksen tekeminen, kehitettävän ohjelmiston arvon määrittäminen ja osallistuminen kehittämisen aikana. Sopimuksen tekemistä käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen sopimusmallien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Arvon määrittämistä käsittelevään osaan puolestaan sisältyy yleisesti käytettyjen arvon määrittämisen menetelmien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Kehittämisen aikaista osallistumista käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen asiakkaan osallistumisen aktiviteettien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Lopuksi asiakkaan näkökulman kolme osaa liitetään yhteen tarkastelemalla niiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja muodostetaan siten ketterän ohjelmistokehityksen kokonaiskuva asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan näkökulman kolmen osan käsittelyn tuloksena löydetään selviä eroavuuksia sopimusmallien, arvon määrittämisen menetelmien ja osallistumisen aktiviteettien välillä niin niiden käyttökelpoisuudessa, sopivuudessa ketterään kehittämiseen kuin myös edullisuudessa asiakkaalle. Näkökulman eri osien vuorovaikutussuhteiden analysointi puolestaan antaa kokonaiskuvan asiakkaan menestyksekkään toiminnan edellytyksistä, jota vahvistaa myös esitetty prosessimalli asiakkaan toiminnasta ketterässä ohjelmistokehityksessä. Tutkielma on käsitteellis-teoreettinen ja perustuu aihealueelta julkaistuihin teoreettisiin ja empiirisiin tutkimuksiin. ...
 
Agile software development significantly changes the role of the customer compared to traditional software development. To the customer this change means not only new opportunities but also new challenges and surviving these challenges successfully requires a new set of skills from the customer. These challenges and different ways to manage them are, however, largely neglected in the current research compared to their significance. This thesis deals specifically with these agile software development challenges and keys to success from the customer’s point of view. Customer's point of view to agile software development is defined to include three parts: contract negotiation, determination of the value of the software under development, and participation during the development. The first part concerning the contract negotiation includes an introduction of commonly used contract models and their evaluation from the customer's point of view. The second part concerning value determination in turn includes an introduction of commonly used methods for determining the value of the software under development and their evaluation from the customer’s point of view. The third part concerning the participation during the development includes an introduction of commonly used customer participation activities and their evaluation from the customer’s point of view. Finally these tree parts of the customer’s point of view are combined by considering their mutual interactions and thereby forming an overall picture of the agile software development from the customer’s point of view. Based on the results of the aforementioned evaluations, several clear distinctions are found in the contract models, methods for determining the value and participation activities in terms of their usefulness, suitability for agile development and favorability for the customer. The analysis of the interactions between the parts of the customer’s point of view offers in turn an overall picture on the conditions of a successful operation by the customer. This overall picture is also strengthened by a proposed process model of the customer’s operation in agile software development. The thesis is performed as a theoretical study, and it is based on theoretical and empirical studies published on the subject area. ...
 
Keywords
ohjelmistokehitys ketterät menetelmät asiakkaat ohjelmistoliiketoiminta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305221749

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suunnittelutieteellinen tutkimus : mitä asiakkaan tulee tietää ketterästä ohjelmistokehitysprojektista? 

    Tuomisto, Atte (2019)
    Ketterä ohjelmistokehitys on jo melko vakiintunut tapa tuottaa tietojärjestelmiä. Tästä syystä jokaisen ketterään ohjelmistokehitysprojektiin osallistuvan tulisi tietää, mitä ketterällä ohjelmistokehityksellä tarkoitetaan ...
  • Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä 

    Vertanen, Dani (2018)
    Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ...
  • Koronaviruspandemian aikainen etätyö ketterän kehityksen ohjelmistoyrityksissä 

    Lappalainen, Iina (2022)
    Koronaviruspandemia on pakottanut monet yhteiskunnan osa-alueet muuttamaan toimintaansa. Näin on myös ketteriä menetelmiä käyttävien ohjelmistoyritysten osalta. Ketterä kehitys ja hajautettu kehitys ovat molemmat jatkuvasti ...
  • Asiakkaan osallistuminen tietoturvan kehittämiseen hankittaessa vahvaa suojausta vaativia ohjelmistojärjestelmiä 

    Lauhikari, Tarja (2017)
    Digitalisaatio lisää kyberuhkien mahdollisuutta puolustusvoimien ohjelmistojärjestelmissä. Tietoturvaa täytyy jatkuvasti kehittää, jotta järjestelmien monipuolinen käyttö pysyisi turvallisena. Tutkimuksessa haastateltiin ...
  • Ohjelmistokehityksen ketteryys ja sen mittaaminen 

    Kinnunen, Hanna (2015)
    Tutkielmassa pyritään luomaan yleiskuva ketteryydestä ohjelmistokehitykses-sä - sen määritelmästä, laajuudesta ja toteutumisesta. Tutkielmassa käydään läpi ketteryyteen liittyvää tutkimusta pyrkien löytämään yleisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre