dc.contributor.author | Perälä, Anni | |
dc.date.accessioned | 2019-09-17T04:42:18Z | |
dc.date.available | 2019-09-17T04:42:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65522 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus oli jäsentää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tutkimuksellisuudesta opinnoissaan. Tässä fenomenografisessa tutkimuksessa aineisto koostui 21:ltä luokanopettajaopiskelijalta kerätystä avoimesta kirjoitelmasta. Aineistosta löydettiin neljä eri tutkimuksellisuuden käsitystä.
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset tutkimuksellisuudesta opinnoissaan ilmenivät tutkimustietona, tutkimusprojekteina, tutkivana otteena ja tutkivana otteena itseä kohtaan. Kahden ensimmäisen käsityksen näkökulma painottui tutkimuksiin ja kahden viimeisen tutkivaan asenteeseen. Löydettyjä tutkimuksellisuuden käsityksiä verrattiin toisiinsa suhteessa käsityksiin tiedosta.
Käsityksiä verrattiin Perryn (1970) tieteellisen ajattelun kehittymisen ja tietokäsityksiä koskevaan teoriaan. Tutkivan asenteen käsityksissä havaittiin siirtymistä relativistisempaan ajatteluun kuin tutkimuksiin painottuvissa käsityksissä. Lisäksi opiskelijoiden käsitykset tutkimuksellisuudesta kiinnittyvät teoretisointeihin tutkimusperustaisesta opettajankoulutuksesta ja tukevat huomiota siitä kuinka puhuttaessa koulutuksen tutkimusperustaisuudesta voidaan viitata eri asioihin. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tutkimusperustainen opettajankoulutus | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tutkimuksellisuudesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201909174167 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | tutkiva opettaja | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |