University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta

Thumbnail
View/Open
1.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karppela, Martti
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat ymmärtävät ilmiölähtöisen oppimisen käsitteen ja miten ilmiölähtöistä opetusta on toteutettu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, millaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijoilla on soveltaa ilmiölähtöistä opetusta työelämässä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkittaviksi valikoitui kahdeksan opintojensa loppupuolella olevaa luokanopettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysissä aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. Tämän jälkeen aineistoa jaettiin teemojen sisällä eri alakategorioihin. Näistä alakategorioista pyrin löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja, joista raportoin tulosluvussa tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkittavat määrittelivät useimmin ilmiölähtöisen opetuksen olevan oppiainerajoja rikkovaa ja oppilaslähtöistä opetusta. Määrittelyt olivat pääosin melko samanlaisia, mutta pieniä erojakin löytyi. Tutkittavat olivat törmänneet ilmiölähtöiseen opetukseen eniten opintojen maisterivaiheen kursseilla ilmiö 1, 2 ja 3. Näistä kursseista ilmiökurssit 1 ja 2 olivat haastateltavilla toteutettu samankaltaisesti. Tutkittavien yleinen asenne ilmiölähtöistä opetusta kohtaan oli melko positiivinen ja kaikki haastateltavat kuvailivat sitä, miten he aikovat soveltaa ilmiölähtöistä oppimista työelämässä. Ilmiölähtöisen opetuksen soveltamiseen peruskoulussa koettiin liittyvän myös haasteita, joita ovat koulukulttuuri sekä koulun rakenteet. Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen ilmiölähtöinen opetus näkyi pääosin positiivisessa valossa ja jatkossa on mielenkiintoista seurata, mihin tutkimus ja keskustelu ilmiölähtöisestä opetuksesta etenee. ...
Keywords
uudistukset opiskelijat luokanopettajat opettajat opettajankoulutus opetussuunnitelmat ilmiöt yhteisöllinen oppiminen oppimistyylit opetustaito eheyttäminen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282843

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä 

    Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)
    Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia hyvinvointiopetuksesta ja -oppimisesta 

    Ihamäki, Anniina (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia hyvinvointiopetuksesta ja -oppimisesta. Tutkimuksen kohteena olevat opiskelijat toteuttivat ...
  • Liikunnan ilosta elämäntavaksi : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä liikunnan opetuksesta 

    Kuisma, Kirsi (2007)
  • Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä 

    Parkkonen, Susanna (2021)
    Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...
  • "Kaksi on enemmän kuin yksi" : luokanopettajaopiskelijoiden ja opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta 

    Pulkkinen, Valtteri (2021)
    Tutkimuksessa selvitin luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia yhteisopettajuudesta. Toteutin tutkimukseni osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jonka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre