Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tutkimuksellisuudesta
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus oli jäsentää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tutkimuksellisuudesta opinnoissaan. Tässä fenomenografisessa tutkimuksessa aineisto koostui 21:ltä luokanopettajaopiskelijalta kerätystä avoimesta kirjoitelmasta. Aineistosta löydettiin neljä eri tutkimuksellisuuden käsitystä.
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset tutkimuksellisuudesta opinnoissaan ilmenivät tutkimustietona, tutkimusprojekteina, tutkivana otteena ja tutkivana otteena itseä kohtaan. Kahden ensimmäisen käsityksen näkökulma painottui tutkimuksiin ja kahden viimeisen tutkivaan asenteeseen. Löydettyjä tutkimuksellisuuden käsityksiä verrattiin toisiinsa suhteessa käsityksiin tiedosta.
Käsityksiä verrattiin Perryn (1970) tieteellisen ajattelun kehittymisen ja tietokäsityksiä koskevaan teoriaan. Tutkivan asenteen käsityksissä havaittiin siirtymistä relativistisempaan ajatteluun kuin tutkimuksiin painottuvissa käsityksissä. Lisäksi opiskelijoiden käsitykset tutkimuksellisuudesta kiinnittyvät teoretisointeihin tutkimusperustaisesta opettajankoulutuksesta ja tukevat huomiota siitä kuinka puhuttaessa koulutuksen tutkimusperustaisuudesta voidaan viitata eri asioihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
Aakkula, Katriona (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastelen, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista ja miten opiskelijat käsittävät uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
Rönkä, Anniina; Vuorinen, Mari (2015)Opetuksen eriyttäminen on ajankohtainen ja paljon keskusteltu aihe inklusiivi-sessa koulumaailmassa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittaa opettajaa eriyttämään opetustaan. Lisäksi kolmiportainen tukimalli ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
Karppela, Martti (2018)Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta
Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.