Working as early childhood centre directors and deputies : perspectives from Australia, Finland and Norway
Halttunen, L., Sims, M., Waniganayake, M., Hadley, F., Bøe, M., Hognestad, K., & Heikka, J. (2019). Working as early childhood centre directors and deputies : perspectives from Australia, Finland and Norway. In P. Strehmel, J. Heikka, E. Hujala, J. Rodd, & M. Waniganayake (Eds.), Leadership in Early Education in Times of Change : Research from five Continents (pp. 231-252). Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/8474219918
Tekijät
Toimittajat
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© The Authors, 2019.
Tämä tutkimus, joka tarkasteli päiväkodin johtajien ja apulaisjohtajien johtajuutta, on toteutettu Australiassa, Suomessa ja Norjassa. Teoreettisesti tutkimus sijoittuu uusliberalistiseen ajatteluun, jonka Sims (2017) kuvaa laajenevasti muokkaavan varhaiskasvatuksen toimintatapoja useissa OECD maissa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineistona on osallistujien lyhyt taustakysely, työnkuvien sisällönanalyysi ja yksilöhaastattelut. Tulosten mukaan erilaisuutta työn rakenteissa on sekä kunkin maan sisällä että maiden välillä. Tutkimuksessa havaittiin, että odotukset jokaisen roolista ja siitä, kuinka henkilöt osallistuvat johtajuuteen muovautuvat päiväkotikontekstissa. Australiassa johtajat hyvän laatuarvion saaneissa päiväkodeissa näyttävät toteuttavan yhteistoimijuutta päätöksiä tehtäessä. Suomessa johtajien ja apulaisjohtajien odotetaan toimivan yhteistyössä johtaessaan 2-3 päivähoitoyksikköä. Norjassa on tehty työn uudelleenjärjestelyä, jolloin apulaisjohtajat ovat johtajan rinnalla vastuullisia johtajuuden toteuttamisesta. Yhteenvetona voi todeta näiden tulosten tuovan esille uusia näkökulmia siitä, miten johtajat kokevat johtajuutensa, kun apulaisjohtajat ovat osa johtajuustiimiä varhaiskasvatuksen yksiköissä.
...
This research is based in early childhood centres in Australia, Finland and Norway, considered the leadership work of centre Directors and Deputy Directors. Theoretically, this study is situated within the global landscape of neoliberalism that Sims (2017) describes as forcing the reshaping of early childhood policy in numerous OECD countries. Essentially qualitative in design, this exploratory study uses data gathered via a short background survey questionnaire, content analysis of job description statements, and a follow up interview with each participant. Findings indicate that there are differences within and across the three countries in the way these jobs are structured. It appears that the expectations of each role and how participants engage in leadership are framed by their centre contexts. In Australia, leaders of centres achieving an excellent quality rating tend to focus on relationship work when making leadership decisions. In Finland, Directors and Deputy Directors are expected to collaborate as partners when overseeing the work of 2-3 centres and other services. In Norway, there has been a redistribution of work where Deputy Directors have a co-responsibility in leadership enactment. When taken together, these findings illuminate new insights on how Directors experience leadership when Deputies are part of the leadership team in early childhood settings.
...
Julkaisija
Verlag Barbara BudrichEmojulkaisun ISBN
978-3-8474-2199-3Kuuluu julkaisuun
Leadership in Early Education in Times of Change : Research from five ContinentsJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/32502370
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pedagogical Leadership among Directors and Deputies in Early Childhood Settings in Australia, Finland and Norway : A Summary of a Small-scale Study
Halttunen, Leena; Sims, Margaret; Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Heikka, Johanna; Waniganayake, Manjula; Hadley, Fay (Bloomsbury Academic, 2022)Pedagogical leadership in this chapter is understood as a broad concept enacted within early childhood education (ECE) centres. Involving several actors, who can vary according to the country or local context. The extent ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Shadowing Centre Directors as Pedagogical Leaders in Early Childhood Education Settings in Finland
Heikka, Johanna; Koivula, Merja; Hautakangas, Merja; Suhonen, Katja (Helsinki University Press, 2023)This chapter investigates the implementation of pedagogical leadership by Finnish early childhood education (ECE) centre directors. The study focuses on the key pedagogical leadership responsibilities of three centre ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa
Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.