A case study on the organizational innovations and challenges of a comprehensive school providing extensive bilingual education
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
The goal of this case study was to document the challenges and innovative practices of a large Finnish comprehensive school organization providing an extensive bilingual education program. The study was conducted in 2018. This qualitative single-case study was conducted through a weeklong period of data collection. Data was collected through participant-observation, semi-structured thematic interviews and an ethnographic research diary. The participants of the study consisted of sixteen stakeholders acting in different positions within the same school organization, all of which were somehow involved in the implementation of the extensive bilingual education program. After analyzing the data through thematic analysis, four reciprocally interactive challenge-innovation pairs were found to shape the dynamics of the organization. These pairs were rigidness/flexibility, alienation/unity, indifference/investment and solitude/collaboration. In addition to the pairs being mutually reciprocal, the findings suggest that a causal relationship exists between each of the challenges and innovations, in which the innovations result from the challenges. Five key mechanisms (collaboration, self-efficacy, collective efficacy, collective investment and time) were identified as parts of this causal process. The findings were further supported by commonalities found in existing research on the fields of educational leadership and bilingual education. The process of transformation from challenges to innovations documented in this study has implications for developing effective organizational practices for implementing bilingual education programs in schools across different contexts.
...
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena on dokumentoida haasteita ja innovatiivisia käytänteitä osana suomalaisen laajamittaista kaksikielistä opetusta tarjoavan yhtenäiskoulun arkea. Tutkimus toteutettiin vuonna 2018.
Aineisto tätä tutkimusta varten kerättiin viikon aikana osallistuvan havainnoinnin, puolistrukturoitujen teemahaastattelujen sekä etnografisen tutkimuspäiväkirjan avulla. Tutkimukseen osallistui kuusitoista erilaisissa tehtävissä toimivaa henkilöä kouluorganisaation sisältä. Kaikki osallistujat olivat jossakin
määrin mukana laajamittaisen kaksikielisen opetuksen toteuttamisessa.
Aineisto analysoitiin teemoitellen. Analyysin seurauksena löydettiin neljä
keskinäisessä vuorovaikutuksessa olevaa haaste-innovaatio -paria, joiden kautta
organisaation toimintaa ja sen sisäistä dynamiikkaa oli mahdollista hahmottaa.
Nämä parit olivat jäykkyys/joustavuus, vieraantuminen/yhtenäisyys, välinpitämättömyys/kiinnostus ja yksinäisyys/yhteistyö. Sen lisäksi, että parit olivat keskenään
vuorovaikutteisia, viittasivat tulokset siihen, että löydetyt haasteet ja innovaatiot
olivat kausaalisessa suhteessa keskenään, eli innovaatioiden voitiin havaita olevan seurausta haasteista. Aineiston perusteella oli mahdollista eritellä viisi päätekijää (yhteistyö, minäpystyvyys, kollektiivinen pystyvyys, kiinnostus ja aika)
jotka olivat osana tätä kausaalista prosessia.
Löydöksiä tukivat yhteneväisyydet aiemmin koulutusjohtamisen ja kaksikielisen opetuksen kentillä tehtyyn tutkimukseen. Tämä myös vähentää tulosten
kontekstisidonnaisuutta, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa dokumentoidulla
muutosprosessilla haasteista innovaatioihin onkin mahdollisia käytännön implikaatioita toimivien organisaatiokäytänteiden kehittämiseen kouluissa, jotka tarjoavat kaksikielistä opetusta.
...
Keywords
case study bilingual education school organization Finnish education content and language integrated learning Suomi innovaatiot organisoituminen koulut peruskoulu koulutusjärjestelmät kieli ja kielet integroitu opetus kaksikieliset koulut haasteet (ongelmat) innovations becoming organised schools (educational institutions) comprehensive school educational systems languages integrated teaching bilingual schools challenges
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Educational equality discourses in the Finnish comprehensive school system
Siekkinen, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2017) -
Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
Kämppi, Sari (2016)Suomi-koulut ovat ulkosuomalaisperheiden lapsille suunnattuja, täydentävää opetusta antavia kielikerhoja, jotka opettavat lapsille ja suomen kieltä ja kulttuuria. Koulujen pääasiallinen tavoite on tukea kotona opittua ... -
Spatial ideologies on official bilingualism and co-located schools in Finland and South Tyrol, Italy
From, Tuuli; Platzgummer, Verena; Laihonen, Petteri; Sahlström, Fritjof; Szabó, Tamás Péter (Routledge, 2024)In countries with several official languages, language separation often remains a structural principle in institutional education. Co-located schools, in which two autonomously administered schools with different languages ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ...