Tohtoriopiskelijan yksilöllinen ja elämänkulullinen asiantuntijuus
Maunula, M. (2019). Tohtoriopiskelijan yksilöllinen ja elämänkulullinen asiantuntijuus. In H. Nori, H. Laalo, & R. Rinne (Eds.), Kohti oppimisyhteiskuntaa : koulutuspolitiikan uusi suunta ja korkeakoulutuksen uusi maisema. Juhlakirja professori Arto Jauhiaisen täyttäessä 60 vuotta (pp. 187-217). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja. A, 217. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7578-5
Authors
Date
2019Copyright
© Kirjoittaja & Turun yliopisto, 2019.
Tohtorikoulutukseen, eli korkeimpaan asiantuntijakoulutukseen,
sekä tohtoreihin kohdistuu globaalisti suuria ja jatkuvasti uudistuvia odotuksia. Myös suomalainen koulutus- ja yliopistokenttä
asemoituu uudelleen laajempia jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia luotaessa (esim. OKM 2017a). Jo pitkään on tavoitteena
ollut, että tohtorikoulutuksen pitäisi tuottaa yhä tehokkaammin
yhä jalostetumpaa asiantuntijajoukkoa, jolla on digitaalisen ja
globaalin ajan vaatimuksia vastaavat asiantuntijan tiedot ja taidot sekä tulevaisuutta ennakoivia innovatiivisia visioita. Toisaalta samaan aikaan tohtorit kohtaavat työelämässä epätietoisuutta
asiantuntijuutensa luonteesta ja jopa työllistymishaasteita. Myöskään yliopistot eivät kykene taloudellisessa paineessa tarjoamaan
kasvavalle tohtorijoukolle akateemisen työuran jatkuvuutta.
Asiantuntijoiden toimintakentät ovat kuitenkin moninaistumassa ja yhdentymässä hiljalleen, mutta ovat nykyisin edelleen osin
jäsentymättömät.
Publisher
Turun yliopiston kasvatustieteiden laitosParent publication ISBN
978-951-29-7578-5Is part of publication
Kohti oppimisyhteiskuntaa : koulutuspolitiikan uusi suunta ja korkeakoulutuksen uusi maisema. Juhlakirja professori Arto Jauhiaisen täyttäessä 60 vuottaISSN Search the Publication Forum
0359-8829Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7578-5Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30538628
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
In Teachers We Trust – the Finnish Way to Teach and Learn
Pollari, Pirjo; Salo, Olli-Pekka; Koski, Kirsti (National-Louis University, 2018)Finland has received very good results in international student achievement tests such as PISA and ICCS in the 21st century. Consequently, education authorities and researchers from all over the world have attempted to ... -
Kohti tulevaisuuden kielikoulutusta : kielikoulutuspoliittisen projektin loppuraportti
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2007) -
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018) -
Koulutus ja yhteiskuntaluokka
Kalalahti, Mira; Silvennoinen, Heikki; Varjo, Janne; Vilkman, Minna (Tampere University Press, 2023)Yhteiskuntaluokka ja koulutusinstituutio kytkeytyvät monin tavoin toisiinsa. Yhtäältä koulutus oli alusta alkaen ylempien yhteiskuntaluokkien vallan ja etuoikeuksien legitimoija ja toisaalta alempiin yhteiskuntaluokkiin ... -
Vasemmistoliiton kannatuspohjan muutos 2000-luvulla
Lassila, Taneli (2022)Kandidaatintutkielmani aiheena on vasemmistoliiton kannatuspohjan muutos 2000-luvulla. Jälkiteollistumisen myötä länsimaiset yhteiskunnat ovat muuttuneet merkittävästi. Muutos näkyy myös politiikassa, jossa perinteiset ...