Tohtoriopiskelijan yksilöllinen ja elämänkulullinen asiantuntijuus
Maunula, M. (2019). Tohtoriopiskelijan yksilöllinen ja elämänkulullinen asiantuntijuus. In H. Nori, H. Laalo, & R. Rinne (Eds.), Kohti oppimisyhteiskuntaa : koulutuspolitiikan uusi suunta ja korkeakoulutuksen uusi maisema. Juhlakirja professori Arto Jauhiaisen täyttäessä 60 vuotta (pp. 187-217). Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja. A, 217. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7578-5
Authors
Date
2019Discipline
KasvatustiedeCopyright
© Kirjoittaja & Turun yliopisto, 2019.
Tohtorikoulutukseen, eli korkeimpaan asiantuntijakoulutukseen,
sekä tohtoreihin kohdistuu globaalisti suuria ja jatkuvasti uudistuvia odotuksia. Myös suomalainen koulutus- ja yliopistokenttä
asemoituu uudelleen laajempia jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia luotaessa (esim. OKM 2017a). Jo pitkään on tavoitteena
ollut, että tohtorikoulutuksen pitäisi tuottaa yhä tehokkaammin
yhä jalostetumpaa asiantuntijajoukkoa, jolla on digitaalisen ja
globaalin ajan vaatimuksia vastaavat asiantuntijan tiedot ja taidot sekä tulevaisuutta ennakoivia innovatiivisia visioita. Toisaalta samaan aikaan tohtorit kohtaavat työelämässä epätietoisuutta
asiantuntijuutensa luonteesta ja jopa työllistymishaasteita. Myöskään yliopistot eivät kykene taloudellisessa paineessa tarjoamaan
kasvavalle tohtorijoukolle akateemisen työuran jatkuvuutta.
Asiantuntijoiden toimintakentät ovat kuitenkin moninaistumassa ja yhdentymässä hiljalleen, mutta ovat nykyisin edelleen osin
jäsentymättömät.
Publisher
Turun yliopiston kasvatustieteiden laitosParent publication ISBN
978-951-29-7578-5Is part of publication
Kohti oppimisyhteiskuntaa : koulutuspolitiikan uusi suunta ja korkeakoulutuksen uusi maisema. Juhlakirja professori Arto Jauhiaisen täyttäessä 60 vuottaISSN Search the Publication Forum
0359-8829Keywords