Koulutus ja yhteiskuntaluokka

Abstract
Yhteiskuntaluokka ja koulutusinstituutio kytkeytyvät monin tavoin toisiinsa. Yhtäältä koulutus oli alusta alkaen ylempien yhteiskuntaluokkien vallan ja etuoikeuksien legitimoija ja toisaalta alempiin yhteiskuntaluokkiin lukeutuvan enemmistön hallinnan väline. Sittemmin koulutukseen pantiin yhteiskuntapolitiikassa paljon toivoa tasa-arvoisempien elämänmahdollisuuksien avaajana, ja erityisesti 1900-luvun jälkipuolisko oli koulutuskasvun ja kaventuvien luokkaerojen aikaa. Mutta 2020-luvulla voimme todeta luokkataustan edelleenkin vaikuttavan yksilön koulumenestykseen, koulutusvalintoihin ja lopulta valikoitumiseen eri tavoin arvostetuille jatkokoulutusreiteille. Koulutus ja yhteiskuntaluokka -teokseen sisältyvät tutkimukset osoittavat yhteiskuntaluokan vaikutuksen ihmisen koko elämänkaaren mitassa. Sen lisäksi, että lapsuudenkodin luokka-asema määrittää yksilön koulutusuran pituutta, luokka vaikuttaa myös koulukokemuksiin ja käsityksiin itsestä opiskelijana. Eri yhteiskuntaluokista ponnistavat kokevat niin peruskoulun kuin yliopisto-opinnotkin eri tavoin. Lopulta luokka-asema määrittää myös työelämässä tarjolla olevia oppimis- ja koulutusmahdollisuuksia. Oppiminen, koulutussaavutukset ja menestys eivät ole nyky-Suomessakaan vain ”itsestä kiinni".
Main Authors
Format
Books Book
Published
2023
Series
Subjects
ISBN
978-952-359-049-6
Publication in research information system
Publisher
Tampere University Press
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311087858Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
DOI
https://doi.org/10.61201/tup.865
Language
Finnish
Published in
Kasvatussosiologian vuosikirja
Citation
  • Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J., & Vilkman, M. (Eds.). (2023). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Tampere University Press. Kasvatussosiologian vuosikirja, 4. https://doi.org/10.61201/tup.865
License
CC BY-NC-ND 4.0Open Access
Copyright© 2023 Tekijät ja Tampere University Press

Share