Show simple item record

dc.contributor.advisorLundell, Jan
dc.contributor.advisorHonkala, Karoliina
dc.contributor.authorKleemola, Henna
dc.date.accessioned2019-07-24T10:29:06Z
dc.date.available2019-07-24T10:29:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65103
dc.description.abstractTässä pro gradu- tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää, miten katalyysi ja katalyytit ovat esillä lukion uudessa opetussuunnitelmassa sekä uudistetussa oppimateriaalissa. Lisäksi analysoitiin Opetus.tv:n materiaali sekä tutkittiin, millaisia kysymyksiä katalyysistä ja katalyyteistä ylioppilaskirjoituksissa on esitetty vuosina 2008-2018. Opetussuunnitelman ja oppimateriaalien analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja oppimateriaalin kehittämiseen kehittämistutkimusta. Sisällönanalyysin mukaan katalyysi sisältyy sekä opetussuunnitelman yleisiin oppimistavoitteisiin, että kemian oppimistavoitteisiin. Sen sijaan analyysiin valittu oppimateriaali ei käsittele katalyysiä yksittäisiä mainintoja lukuun ottamatta. Katalyytit olivat esillä sekä opetussuunnitelmassa että analysoiduissa oppimateriaaleissa. Mooli-sarjan kirjoissa katalyyteistä kerrotaan määritelmä ja että siirtymämetallit ovat hyviä ja tärkeitä teollisuuden katalyyttejä. Opetus.tv:ssä esitetään katalyyteistä vain määritelmä. Oppimateriaalit eivät esittele katalyyttien ominaisuuksia tai metallien lisäksi muita katalyytteina käytettäviä materiaaleja. Ylioppilaskirjoitusten katsaus vuosille 2008-2018 osoitti, että katalyysistä on esitetty ainoastaan kolme kysymystä kymmenen vuoden aikana. Kaikki tehtävät olivat jokeritehtäviä ja liittyivät ammoniakkisynteesiin. Katalyyteistä oli esitetty yksi kysymys kymmenen vuoden aikana. Sisällönanalyysin pohjalta syntyi tarve kehittää sekä katalyysistä kertovaa materiaalia, että suomalaista katalyysitutkimusta esittelevää materiaalia lukion kemian opetukseen. Lisäksi analyysin perusteella täydennettiin oppimateriaalien tietoja katalyyteistä. Laadittujen materiaalien tarkoituksena on helpottaa katalyysin sisällyttämistä osaksi lukion kemian opetusta ja kertoa yhteiskunnan, ympäristön sekä talouden kannalta merkittävästä ilmiöstä. Materiaalien tarkoituksena on myös innostaa hakeutumaan kemianteollisuuden opintoihin, koska tulevaisuudessa alalla tarvitaan osaajia.fi
dc.format.extent168
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkatalyytti
dc.subject.othertutkimuksellinen oppiminen
dc.subject.otherkontekstisidonnainen oppiminen
dc.subject.otherlukio
dc.titleKatalyysi lukion kemian opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201907243666
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysokatalyysi
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record