Katalyysi lukion kemian opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää, miten katalyysi ja katalyytit ovat esillä lukion uudessa opetussuunnitelmassa sekä uudistetussa oppimateriaalissa. Lisäksi analysoitiin Opetus.tv:n materiaali sekä tutkittiin, millaisia kysymyksiä katalyysistä ja katalyyteistä ylioppilaskirjoituksissa on esitetty vuosina 2008-2018. Opetussuunnitelman ja oppimateriaalien analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja oppimateriaalin kehittämiseen kehittämistutkimusta.
Sisällönanalyysin mukaan katalyysi sisältyy sekä opetussuunnitelman yleisiin oppimistavoitteisiin, että kemian oppimistavoitteisiin. Sen sijaan analyysiin valittu oppimateriaali ei käsittele katalyysiä yksittäisiä mainintoja lukuun ottamatta. Katalyytit olivat esillä sekä opetussuunnitelmassa että analysoiduissa oppimateriaaleissa. Mooli-sarjan kirjoissa katalyyteistä kerrotaan määritelmä ja että siirtymämetallit ovat hyviä ja tärkeitä teollisuuden katalyyttejä. Opetus.tv:ssä esitetään katalyyteistä vain määritelmä. Oppimateriaalit eivät esittele katalyyttien ominaisuuksia tai metallien lisäksi muita katalyytteina käytettäviä materiaaleja. Ylioppilaskirjoitusten katsaus vuosille 2008-2018 osoitti, että katalyysistä on esitetty ainoastaan kolme kysymystä kymmenen vuoden aikana. Kaikki tehtävät olivat jokeritehtäviä ja liittyivät ammoniakkisynteesiin. Katalyyteistä oli esitetty yksi kysymys kymmenen vuoden aikana.
Sisällönanalyysin pohjalta syntyi tarve kehittää sekä katalyysistä kertovaa materiaalia, että suomalaista katalyysitutkimusta esittelevää materiaalia lukion kemian opetukseen. Lisäksi analyysin perusteella täydennettiin oppimateriaalien tietoja katalyyteistä. Laadittujen materiaalien tarkoituksena on helpottaa katalyysin sisällyttämistä osaksi lukion kemian opetusta ja kertoa yhteiskunnan, ympäristön sekä talouden kannalta merkittävästä ilmiöstä. Materiaalien tarkoituksena on myös innostaa hakeutumaan kemianteollisuuden opintoihin, koska tulevaisuudessa alalla tarvitaan osaajia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
Erkkilä, Noora (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu nykyisen lukion opetussuunnitelman perusteita ja ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opettajien näkökulmasta. Tutkielman kirjallisessa osassa määritellään ongelmaperustainen ... -
Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
Ahola-Olli, Timo (2015)Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation ... -
Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
Nurmela, Annu (2018)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ... -
Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
Saarimäki, Laura (2017)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.