University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa

Thumbnail
View/Open
2.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Erkkilä, Noora
Date
2019
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu nykyisen lukion opetussuunnitelman perusteita ja ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opettajien näkökulmasta. Tutkielman kirjallisessa osassa määritellään ongelmaperustainen oppiminen ja sitä vastaavat pedagogiset mallit. Lisäksi pohditaan miksi ja miten lukion kemian opetussuunnitelma muuttui vuonna 2015, miksi siihen otettiin mukaan ongelmaperustainen oppiminen ja miten opettajat muutoksen kokivat. Toisaalta perehdytään myös parhaaseen mahdolliseen tapaan hyödyntää ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opetuksessa ja tarjotaan konkreettisia esimerkkejä ongelmaperustaisen oppimisen käytön tueksi. Lisäksi pohditaan opetustyylin hyötyjä ja haasteita sekä oppilaiden ja oppimisen että opettajien ja opettamisen näkökulmasta. Lukion kemian opetussuunnitelman perusteita muutettiin, koska opetussuunnitelman haluttiin vastaavan tulevaisuuden työelämätaitoja. Sitä muutettiin kohti tutkivaa työotetta ja aktiivisen oppijan kuvausta ja vaatimuksiin sisällytettiin esimerkiksi tutkiva oppiminen, jota ongelmaperustainen oppiminen mallina vastaa. Sisällytys tehtiin, koska sen katsottiin lisäävän työelämässä tarvittavia uusia taitoja, kuten kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisua. Edellä mainitut taidot perusteltiin kirjallisuudessa myös ongelmaperustaisen oppimisen suurimmiksi hyödyiksi oppilaille ja oppimiselle. Kirjallisuuden perusteella opettajat kokivat opetussuunnitelman perusteiden muutoksen pääosin positiivisena, mutta valittivat opetussuunnitelman ja ongelmaperustaisen oppimisen resurssi-, aika- ja työmääräongelmista. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa on selvitetty kyselytutkimuksella lukion kemian opettajien mielipiteitä nykyisestä lukion kemian opetussuunnitelmasta, sen muutoksesta ja ongelmaperustaisen oppimisen opetustyylistä. Tutkimukseen vastasi anonyymisti 16 lukion kemian aineenopettajaa, joilla oli suurimmalla osalla opetuskokemusta takana useita vuosia. Kokeellisen osan perusteella opettajat kokivat lukion kemian opetussuunnitelman muutoksen tarpeellisena ja positiivisena asiana. Myös ongelmaperustaisen oppimisen lisääminen opetussuunnitelman oli opettajien mielestä hyvä asia. Opetustyylin haasteina nähtiin ajankäytölliset ongelmat ja oppilaiden itseohjautuvuuden riittämättömyys. Hyödyiksi taas korostettiin oppilaiden kriittisen ajattelun taitojen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen. Kokeellinen osa vastasi kirjallista osaa useilta osin ja molempien mukaan ongelmaperustaista oppimista hyödynnetään lukion kemian opetuksessa parhaiten käyttämällä sitä ajankäytöllisistä ja opetuksellisista syistä yksittäisten kemian käsitteiden tai aihealueiden oppimisessa. ...
Keywords
kemia opettajat opetussuunnitelmat oppiminen lukio oppilaat opetus ongelmalähtöinen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904022035

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa 

    Enäkoski, Juho (2021)
    Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ...
  • Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 

    Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)
    Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ...
  • Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa 

    Nurmela, Annu (2018)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ...
  • Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa 

    Saarimäki, Laura (2017)
    Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ...
  • Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa 

    Ahola-Olli, Timo (2015)
    Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre