Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
Authors
Date
2015Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin
kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian
opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation kriteerejä sekä erilaisia tapoja
esittää demonstraatioita kemian opetuksessa.
Demonstraatioiden tekemiselle löydettiin erilaisia perusteluita. Näitä olivat muun
muassa taloudelliset perusteet, demonstraatioiden opettava vaikutus, opetuksen
monimuotoistaminen sekä demonstraatioiden opiskelijoita motivoiva vaikutus.
Kirjallisuudesta kävi ilmi, että demonstraatioiden opetuskäyttöön on runsaasti
perusteluita ja demonstraatioita pidetäänkin kemian opetuksen yhtenä perusmuotona.
Hyvän demonstraation kriteerit selvitettiin ja koottiin yhteen. Hyvä demonstraatio pitää
sisällään kognitiivisen konfliktin, sekä on rakenteeltaan monivaiheinen. Lisäksi
demonstraatio on selkeä ja sillä on selkeä tarkoitus oppitunnilla ja kurssilla.
Kirjallisuudesta löydettiin myös muutamia esimerkkejä konkreettisista
demonstraatioista, jotka täyttävät hyvän demonstraation kriteerit.
Erilaisia keinoja esittää demonstraatioita sekä niiden pedagogisia perusteita löydettiin
kirjallisuudesta runsaasti. Lisäksi koottiin erilaisia vinkkejä, kuinka suunnitella ja esittää
demonstraatio oppimista edistävällä tavalla. Tutkimuksessa tutustuttiin myös
videoitujen demonstraatioiden käyttöön kemian opetuksessa.
Kokeellisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin kirjallisen osuuden tietojen avulla
lukion ensimmäiselle kemian kurssille tutkimuksellisia demonstraatio-opetuskertoja.
Näiltä opetuskerroilta selvitettiin lomakkeiden avulla opiskelijoiden kemian osaamista
kurssin aikana, sekä kurssin lopussa kurssikokeessa. Lisäksi kurssin lopussa opiskelijat
osallistuivat kyselylomaketutkimukseen, jossa selvitettiin opiskelijoiden mielipiteitä
demonstraatioista sekä niiden vaikutuksesta oppimiseen ja opiskelumotivaatioon.
Kokeellisessa osassa selvisi, että demonstraatioilla on positiivinen vaikutus
opiskelijoiden opiskelumotivaatioon sekä opiskelijoiden mielestä demonstraatiot
opettavat heille kemiaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että demonstraatio-opetusta
saaneet opiskelijat saivat paremmat arvosanat kurssikokeesta ja erikseen suunnitellusta
kokeellisesta tehtävästä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
Erkkilä, Noora (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu nykyisen lukion opetussuunnitelman perusteita ja ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opettajien näkökulmasta. Tutkielman kirjallisessa osassa määritellään ongelmaperustainen ... -
Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
Nurmela, Annu (2018)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ... -
Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
Saarimäki, Laura (2017)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ... -
Katalyysi lukion kemian opetuksessa
Kleemola, Henna (2019)Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää, miten katalyysi ja katalyytit ovat esillä lukion uudessa opetussuunnitelmassa sekä uudistetussa oppimateriaalissa. Lisäksi analysoitiin Opetus.tv:n materiaali sekä ...