Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tekijät
Päivämäärä
2021Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten fyysinen aktiivisuus on yhteydessä liikkumis-, välineenkäsittely- ja tasapainotaitoihin nelivuotiailla lapsilla. Lapsia oli analyyseissä mukana yhteensä 191. Lasten motoristen taitojen mittaukset tehtiin kerran ja fyysinen aktiivisuus mitattiin kolmen päivän ajalta kiihtyvyysmittarilla. Aineiston analyysiä varten lapset jaettiin kolmeen ryhmään fyysisen aktiivisuuden määrän perusteella. Tämän lisäksi tyttöjen ja poikien välisiä eroja tarkasteltiin koko aineistossa.
Ryhmien välisten varianssianalyysien tulokset osoittivat, että niillä lapsilla, joilla oli eniten fyysisesti kuormittavaa aktiivisuutta, oli myös parempi motoristen taitojen taso kokonaisuudessaan. Vähiten liikkuvilla lapsilla oli heikoimmat motoriset taidot. Tulokset osoittavat eroja fyysisen aktiivisuuden määrällä muodostettujen ryhmien välillä liikkumis- ja välineenkäsittelytaidoissa 4-vuotiailla lapsilla. Tasapainotaidoissa vastaavaa eroa ei löydetty. Kerätty aineisto mahdollisti myös tyttöjen ja poikien välisten erojen tarkastelua yksittäisten muuttujien kohdalla. Nämä analyysit osoittivat eroja fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärässä sekä tasapainotaidoissa tyttöjen ja poikien välillä. Jotta voitaisiin puhua kausaalisuudesta, olisi aineistoa kerättävä lisää joko pitkittäisotannalla tai tehtävä interventiotutkimuksia. Tuloksilla on olemassa käytännön merkitys siinä, että jo päiväkoti-iässä olisi hyvä kiinnittää huomiota kaikkien lasten mahdollisuuksiin olla fyysisesti aktiivisia ja harjoitella motorisia perustaitoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Joogaharjoittelun vaikutukset lasten motorisiin taitoihin
Laird, Victoria (2023)Motorisilla taidoilla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla kehonosalla toteutettua liikettä, joka on tahdonalaista, opittua ja tavoitteellista. Joogaharjoittelu sisältää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia haastavia asentoja, ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.