Joogaharjoittelun vaikutukset lasten motorisiin taitoihin
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Motorisilla taidoilla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla kehonosalla toteutettua liikettä, joka on tahdonalaista, opittua ja tavoitteellista. Joogaharjoittelu sisältää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia haastavia asentoja, jotka keskittyvät esimerkiksi tasapainoon, voimaan tai koordinaatioon. Joogaharjoittelulla on havaittu olevan erilaisia vaikutuksia lasten motorisiin taitoihin. Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa tätä yhteyttä tarkastellaan BOT-2 mittarin avulla 3–15-vuotiailla lapsilla.
Tiedonhaku tehtiin kolmeen tietokantaan: Medlineen, Sportdiscukseen ja Cinahliin. Tähän systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin seitsemän tutkimusta, joista kuudessa tutkimuksessa havaittiin joogaharjoittelulla olevan positiivisia vaikutuksia 3–15-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin. Tutkimustulosten mukaan joogaharjoittelulla voidaan tukea myös autismin kirjon häiriöön liittyviä motorisia heikkouksia.
Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että joogaharjoittelu voi auttaa tukemaan 3–15-vuotiaiden lasten motorisien taitojen kehitystä. Aiempiin tuloksiin verrattuna nämä tutkimustulokset ovat yhtenäisiä. Tuloksissa havaitut motoriset kehitykset autismin kirjon yhteydessä voivat myös toimia mahdollisena tukena häiriötä sairastavien lasten toimintakyvyn edistämisessä. Joogaharjoittelun vaikutuksia terveiden lasten motorisiin taitoihin tulisi tutkia jatkossa laajemmin. Tämän lisäksi motorisia taitoja tulisi tarkastella systemaattisemmin käyttäen standardoituja mittausmenetelmiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ... -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.