Physical education at secondary school : does teaching style affect students' motivation towards physical activity?
Tämä tutkimuksen tarkoitus on selvittää vaikuttavatko liikunnanopettajan opetustyylit oppilaiden liikuntamotivaatioon yläasteella. Painopiste on opettajaopiskelijoiden ja liikuntapedagogiikan opiskelijoiden yläasteen liikuntatuntien kokemuksissa. Täten kohderyhmänä toimivat opiskelijat sekä opettajankoululaitokselta että liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat.
Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullisia tutkimusmetodeja. Aineisto kerättiin käyttäen webropol-kyselyohjelmistoa. Aineiston keruu alkoi maaliskuussa 2019 ja kesti kaksi viikkoa. Tutkimusaineistoon vastaanotettiin yhteensä 44 (n=44) vastausta lyhyisiin kysymyksiin ja 43 (n=43) vastausta avoimiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin käyttämällä teemoihin pohjautuvaa sisällönanalyysiä tavoitteena saavuttaa syvällisempi ymmärrys vaikuttavatko opetustyylit oppilaiden liikuntamotivaatioon yläasteella.
Tulokset osoittavat, että yleisimmin käytetty opetustyyli yläasteella osallistujien kokemusten mukaan oli harjoitustyyli. Kuitenkin avoimissa kysymyksissä komentotyyli oli suhteessa kaikista yleisin opetustyyli yläasteen liikuntatunneilla, sillä kahdeksantoista (n=18) osallistujista kertoi niin. Osallistujien mukaan kaikista motivoivin opetustyyli oli erilaisten opetustyylien sekoitus. Kaksikymmentäkolme (n=23) osallistujaa mainitsi, että erilaisten opetustyylien sekoitus olisi motivoinut heitä parhaiten yläasteen liikuntatunneilla. Tämän tutkimuksen perusteella on mahdollista päätellä, että opetustyyleillä on jonkin verran vaikutusta oppilaiden motivaatioon.
...
The purpose of this study is to investigate whether the physical education teachers’ teaching styles affect the students’ motivation towards physical activity in secondary school. The focus is on the teacher students’ and sport pedagogy students’ experiences with regard to physical education classes. Thus, the target group includes students from both the Teacher Education Department and Sport and Health Sciences Department.
The study was implemented using qualitative research methods. The data was collected using the survey software, webropol. The data collection began in March 2019 and lasted for two weeks. Altogether 44 (n=44) answers to the short questions and 43 (n=43) answers to the open-ended questions were received. Using a theme-based qualitative content analysis the data was analyzed in order to reach a deeper understanding whether the teaching styles affect students’ motivation towards physical education at the secondary school.
The results indicate that the most common teaching style experienced during secondary school was the practice style. However, in the open-ended questions the command style was the most common teaching style used at the physical education classes among the other styles, as eighteen (n=18) of the participants told so. The most motivating teaching style according to the participants was a mixture of various teaching styles. Twenty-three (n=23) participants mentioned that a mixture of various teaching styles would have been the most motivating style at the physical education classes at secondary school. Based on this study it is possible to conclude that teaching styles have some effect on the students’ motivation.
...
Keywords
secondary school teaching styles motivaatio kokemukset fyysinen aktiivisuus opetus sivistyneistö liikunnanopettajat koululiikunta toisen asteen koulutus motivation (mental objects) experiences (knowledge) physical activeness teaching and instruction educated classes physical education teachers physical education (school subject) secondary education
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Exercise Motivation and Affective Experiences of Recreational Runners in Central Finland
Merkulov, Kirill (2024)In developed, high-income countries like Finland, the changing trends in technology promote the physical inactivity among people in all age groups, which leads to the embracement of sedentary lifestyles, especially in ... -
Testing a physical education-delivered autonomy supportive intervention to promote leisure-time physical activity in lower secondary school students : the PETALS trial
Schneider, Jekaterina; Polet, Juho; Hassandra, Mary; Lintunen, Taru; Laukkanen, Arto; Hankonen, Nelli; Hirvensalo, Mirja; Tammelin, Tuija H.; Törmäkangas, Timo; Hagger, Martin S. (Biomed Central, 2020)Background Inadequate physical activity in young people is associated with several physical and mental health concerns. Physical education (PE) is a potentially viable existing network for promoting physical activity in ... -
Reading-related burnout in upper secondary and university students
Mikkonen, Inari (2023)Lukemisella on lukuisia hyötyjä, ja suomalaisten on todettu lukevan suhteellisen paljon. Silti monet suomalaiset opiskelijat, jotka ovat olleet ahkeria lukijoita peruskoulussa, menettävät lukuintonsa siirtyessään lukioon ... -
Education of refugee students in Greece : teachers’ experiences
Marmaridou, Margarita (2019)Greece encountered an unparalleled flow of people in 2015, what has been described as a “refugee crisis”. A substantial proportion of the refugee population comprised of children under the age of 18. The Greek state has ... -
Using physical education to promote out-of school physical activity in lower secondary school students : a randomized controlled trial protocol
Polet, Juho; Hassandra, Mary; Lintunen, Taru; Laukkanen, Arto; Hankonen, Nelli; Hirvensalo, Mirja; Tammelin, Tuija; Hagger, Martin (BioMed Central, 2019)Background Given the documented decline in levels of physical activity in early adolescence, promoting physical activity in young people is a priority for health promotion. School physical education (PE) is an important ...