dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Rajala, Riku | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T06:10:35Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T06:10:35Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64905 | |
dc.description.abstract | Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden sisältämän kielimateriaalin ja niiden ympärillä tapahtuvan kielenkäytön vuoksi. Aiemmissa tutkimuksissa on nimittäin todettu, että koulun ulkopuolella tapahtuva vapaa-ajan englannin käyttö voi olla hyödyllinen ja merkittävä osa opiskelijan englannin oppimista. Tämän vuoksi pelien ja englannin oppimisen yhteyttä oli mielekästä tutkia, ja kohderyhmäksi valikoitui aiemmissa tutkimuksissa huomiotta jääneet alakouluikäiset.Tutkimuksen kohteena oli läntisessä Suomessa sijaitsevat alakoulunyhteensä 48 oppilastaneljännestä kuudenteen vuosiluokkaan. Tutkimus suoritettiin oppituntien aikana paperisella kyselyllä, jossa oppilaat ilmoittivat muun muassa pelaamistottumuksiaan. Kyselyn avulla oli tarkoitus löytää vastauksia tutkimuskysymyksiin, jotka pyrkivät selvittämään 1) oppilaiden pelaamistottumuksia ja niiden yhteyttä englannin arvosanoihin,2) oppilaiden mielipiteitä pelaamisen yhteydestä englannin oppimiseen,sekä lisäksi 3) oppilaiden pelatessaan eniten käyttämiä pelilaitteita ja sitä onko käytetyillä laitteilla vaikutusta arvosanoihin ja mielipiteisiin. Tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin kolmen eri tutkimuskysymyksen näkökulmasta. Päätelmät myötäilivät aiempia tutkimuksia, joillakin eroilla. Oppilaat olivat melko yksimielisiä siitä, että pelit ovat hyödyllinen apuväline ja motivaattori englannin oppimiseen. Arvosanat eivät kuitenkaan olleet sitä parempia mitä enemmän oppilaat pelasivat, vaan sen sijaan maltillinen pelaaminen oli avainsana. Enemmän pelaavien englannin arvosanojen keskiarvo oli kuitenkin parempi kuin vähemmän pelaavien, eli jonkinlainen positiivinen yhteys pelaamiseen oli arvosanojenkin osalta. Pelien ja kielitaidon yhteys on siis syytä ottaa huomioon jatkossakin, niin opetusta kuin tulevia tutkimuksia suunnitellessa. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | extramural English | |
dc.title | Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906283508 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | mobiilipelit | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | informal learning | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | games | |
dc.subject.yso | computer games | |
dc.subject.yso | mobile games | |
dc.subject.yso | game research | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |