Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorRajala, Riku
dc.date.accessioned2019-06-28T06:10:35Z
dc.date.available2019-06-28T06:10:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64905
dc.description.abstractDigitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden sisältämän kielimateriaalin ja niiden ympärillä tapahtuvan kielenkäytön vuoksi. Aiemmissa tutkimuksissa on nimittäin todettu, että koulun ulkopuolella tapahtuva vapaa-ajan englannin käyttö voi olla hyödyllinen ja merkittävä osa opiskelijan englannin oppimista. Tämän vuoksi pelien ja englannin oppimisen yhteyttä oli mielekästä tutkia, ja kohderyhmäksi valikoitui aiemmissa tutkimuksissa huomiotta jääneet alakouluikäiset.Tutkimuksen kohteena oli läntisessä Suomessa sijaitsevat alakoulunyhteensä 48 oppilastaneljännestä kuudenteen vuosiluokkaan. Tutkimus suoritettiin oppituntien aikana paperisella kyselyllä, jossa oppilaat ilmoittivat muun muassa pelaamistottumuksiaan. Kyselyn avulla oli tarkoitus löytää vastauksia tutkimuskysymyksiin, jotka pyrkivät selvittämään 1) oppilaiden pelaamistottumuksia ja niiden yhteyttä englannin arvosanoihin,2) oppilaiden mielipiteitä pelaamisen yhteydestä englannin oppimiseen,sekä lisäksi 3) oppilaiden pelatessaan eniten käyttämiä pelilaitteita ja sitä onko käytetyillä laitteilla vaikutusta arvosanoihin ja mielipiteisiin. Tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin kolmen eri tutkimuskysymyksen näkökulmasta. Päätelmät myötäilivät aiempia tutkimuksia, joillakin eroilla. Oppilaat olivat melko yksimielisiä siitä, että pelit ovat hyödyllinen apuväline ja motivaattori englannin oppimiseen. Arvosanat eivät kuitenkaan olleet sitä parempia mitä enemmän oppilaat pelasivat, vaan sen sijaan maltillinen pelaaminen oli avainsana. Enemmän pelaavien englannin arvosanojen keskiarvo oli kuitenkin parempi kuin vähemmän pelaavien, eli jonkinlainen positiivinen yhteys pelaamiseen oli arvosanojenkin osalta. Pelien ja kielitaidon yhteys on siis syytä ottaa huomioon jatkossakin, niin opetusta kuin tulevia tutkimuksia suunnitellessa.fi
dc.format.extent36
dc.language.isoen
dc.subject.otherextramural English
dc.titleDigital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906283508
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysomobiilipelit
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysoinformal learning
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysocomputer games
dc.subject.ysomobile games
dc.subject.ysogame research
dc.subject.ysoEnglish language


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot