dc.contributor.advisor | Närhi, Vesa | |
dc.contributor.author | Heikkinen, Lotta | |
dc.contributor.author | Norrena, Linda | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T05:50:19Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T05:50:19Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64734 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet kyseisiä oireita.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työrauha kaikille -interventiotutkimusta vuosien 2013 ja 2014 aikana. Tunne-, käytös- ja ADHD-oireita mitattiin vahvuuksia ja vaikeuksia kartoittavan kyselylomakkeen (The Strengths and Difficulties Questionnaire) suomenkielisellä versiolla. Vaikuttavuutta, eli muutosta työrauhassa mitattiin alku- ja loppumittauksella. Hyväksyttävyyttä mitattiin intervention lopussa. Tilastollisissa analyyseissa käytettiin toistomittausten kovarianssianalyysia sekä kovarianssianalyysia.
Tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention vaikuttavuudesta eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista, vaan työrauhassa tapahtuva muutos oli samansuuntaista ja myönteistä kaikkien oppilaiden arvioimana. ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention hyväksyttävyydestä erosivat tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista siten, että ADHD-oireiset oppilaat arvioivat intervention vähemmän hyväksyttäväksi oireettomiin oppilaisiin verrattuna.
Tulokset osoittivat, että tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat koko luokalle suunnatun intervention parantavan luokan työrauhaa. Lisää tutkimusta tarvitaan ADHD-oireisten oppilaiden kielteisempien hyväksyttävyysarvioiden mahdollisista syistä. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työrauha | |
dc.subject.other | interventiotutkimus | |
dc.subject.other | tunneoireet | |
dc.subject.other | käytösoireet | |
dc.subject.other | ADHD-oireet | |
dc.title | Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906203321 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | hyväksyttävyys | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |