ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemuksista alakoulun loppuvaiheessa, yläkoulussa tai sukupuolten välillä. Lisäksi tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteyttä työrauhakokemukseen.
Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu ja Työrauha kaikille -interventiotutkimuksia varten kerätyistä aineistoista (N = 2639). Kaksisuuntaisella varianssianalyysillä tutkittiin ADHD-oireisuuden ja sukupuolen yhteyttä oppilaiden työrauhakokemukseen erikseen alakoulun loppupuolella ja yläkoulussa. Yksisuuntaisella varianssianalyysillä tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteyttä työrauhakokemukseen.
ADHD-oireiset oppilaat kokivat työrauhan huonommaksi kuin muut oppilaat sekä ala- että yläkoulussa, minkä lisäksi yläkoulussa tytöt kokivat työrauhan poikia huonommaksi. Kaikkiin eri ilmenemismuotojen mukaisiin alaryhmiin kuuluvat oppilaat kokivat työrauhan oireettomia oppilaita huonommaksi. Eri ilmenemismuotojen välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja.
Tulosten pohjalta ADHD-oireisten oppilaiden voidaan ajatella häiriintyvän luokan työrauhaongelmista muita oppilaita enemmän, mikä voi osaltaan hankaloittaa oppimista ja lisätä häiriökäyttäytymistä. Näin ollen luokan työrauhan edistämistä voidaan pitää merkittävänä ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa.
Erityisesti tarkkaamattomuusoireisten oppilaiden tuen tarpeisiin tulisi kiinnittää huomiota, koska he jäävät helpommin vaille tarvitsemaansa tukea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
Hoikkaniemi, Heljä (2017)Työrauhan puute aiheuttaa kovasti harmia kouluissa. Työrauhaa ja työrauhahäiriöitä on tutkittu Suomessa pääsääntöisesti opettajan näkökulmasta. Työrauha koskettaa myös oppilaita, joten heidän näkemyksiään on syytä selvittää. ... -
Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Heikkinen, Lotta; Norrena, Linda (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet ... -
Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Penttilä, Miikka (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ... -
ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
Annala, Sanna-Leena (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta muiden oppilaiden ... -
Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
Kärävä, Kati (2012)Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.