University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta

Thumbnail
View/Open
468.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Annala, Sanna-Leena
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta muiden oppilaiden kokemuksista. Tutkimuksessa hyödynnettiin alun perin ProKoulu-interventiotutkimusta varten kerättyä aineistoa. Monimuuttujaisella varianssianalyysillä tutkittiin ADHD-oireisuuden yhteyttä oppilaiden kokemuksiin käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta sekä koulussa saadusta palautteesta. Tulosten mukaan ADHD-oireisten ja oireettomien kokemukset erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi siten, että oireettomien kokemusten mukaan käyttäytymisodotukset olivat selkeämmät, käyttäytymistä oli harjoiteltu enemmän, ja he kokivat saaneensa enemmän palautetta käyttäytymisestään. Kokemukset erosivat selkeimmin käyttäytymisodotusten selkeydessä. Havainto, jonka mukaan ADHD-oireiset kokevat käyttäytymisodotukset vähemmän selkeiksi kuin oireettomat oppilaat, vahvistaa käsitystä siitä, että ADHD-oireiset tarvitsevat vahvempaa ympäristön tukea itsesäätelyn ja käyttäytymisen tueksi. Opettajien tulisikin kiinnittää erityistä huomiota siihen, että koulun käyttäytymisodotukset ovat selkeät ja ymmärrettävät. Myös käyttäytymisestä annettava palaute ja käyttäytymisen harjoittelu ovat tärkeitä keinoja oppilaiden itsesäätelyn ja käyttäytymisen tukemisessa. ...
Keywords
oppilaskokemus toiminnanohjaus (psykologia) ADHD oppilaat itsesäätely käyttäytyminen kokemukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211175257

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana 

    Penttilä, Miikka (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ...
  • ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna 

    Kykkänen, Laura; Mäkelä, Liisi (2019)
    ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden ...
  • Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana 

    Heikkinen, Lotta; Norrena, Linda (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet ...
  • Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa? 

    Nurmi, Meri (2017)
    Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ...
  • Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi 

    Känsäkangas, Maria (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre