ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten
oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä,
käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta muiden oppilaiden kokemuksista.
Tutkimuksessa hyödynnettiin alun perin ProKoulu-interventiotutkimusta
varten kerättyä aineistoa. Monimuuttujaisella varianssianalyysillä tutkittiin
ADHD-oireisuuden yhteyttä oppilaiden kokemuksiin käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta sekä koulussa saadusta palautteesta.
Tulosten mukaan ADHD-oireisten ja oireettomien kokemukset erosivat
toisistaan tilastollisesti merkitsevästi siten, että oireettomien kokemusten
mukaan käyttäytymisodotukset olivat selkeämmät, käyttäytymistä oli harjoiteltu enemmän, ja he kokivat saaneensa enemmän palautetta käyttäytymisestään. Kokemukset erosivat selkeimmin käyttäytymisodotusten selkeydessä.
Havainto, jonka mukaan ADHD-oireiset kokevat käyttäytymisodotukset
vähemmän selkeiksi kuin oireettomat oppilaat, vahvistaa käsitystä siitä, että ADHD-oireiset tarvitsevat vahvempaa ympäristön tukea itsesäätelyn ja käyttäytymisen tueksi. Opettajien tulisikin kiinnittää erityistä huomiota siihen, että koulun käyttäytymisodotukset ovat selkeät ja ymmärrettävät. Myös käyttäytymisestä annettava palaute ja käyttäytymisen harjoittelu ovat tärkeitä keinoja oppilaiden itsesäätelyn ja käyttäytymisen tukemisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Penttilä, Miikka (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ... -
ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
Kykkänen, Laura; Mäkelä, Liisi (2019)ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden ... -
Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Heikkinen, Lotta; Norrena, Linda (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet ... -
Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa?
Nurmi, Meri (2017)Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ... -
Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
Melander, Marika; Ahtola-Järvinen, Raisa (2024)Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vahvuuksia vanhemmat ja päiväkodin henkilöstö arvioivat alle kouluikäisille ADHD-oireisille lapsille ja onko heidän arvioissaan eroja. Tämän lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.