Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet kyseisiä oireita.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työrauha kaikille -interventiotutkimusta vuosien 2013 ja 2014 aikana. Tunne-, käytös- ja ADHD-oireita mitattiin vahvuuksia ja vaikeuksia kartoittavan kyselylomakkeen (The Strengths and Difficulties Questionnaire) suomenkielisellä versiolla. Vaikuttavuutta, eli muutosta työrauhassa mitattiin alku- ja loppumittauksella. Hyväksyttävyyttä mitattiin intervention lopussa. Tilastollisissa analyyseissa käytettiin toistomittausten kovarianssianalyysia sekä kovarianssianalyysia.
Tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention vaikuttavuudesta eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista, vaan työrauhassa tapahtuva muutos oli samansuuntaista ja myönteistä kaikkien oppilaiden arvioimana. ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention hyväksyttävyydestä erosivat tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista siten, että ADHD-oireiset oppilaat arvioivat intervention vähemmän hyväksyttäväksi oireettomiin oppilaisiin verrattuna.
Tulokset osoittivat, että tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat koko luokalle suunnatun intervention parantavan luokan työrauhaa. Lisää tutkimusta tarvitaan ADHD-oireisten oppilaiden kielteisempien hyväksyttävyysarvioiden mahdollisista syistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29678]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Penttilä, Miikka (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ... -
Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
Tahkola, Jasmin (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden arvioiman työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välistä yhteyttä. Yhteyttä tarkasteltiin Työrauha kaikille -intervention alkumittauksessa, minkä lisäksi oltiin kiinnostuneita ... -
ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
Kykkänen, Laura; Mäkelä, Liisi (2019)ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden ... -
Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
Lagus, Veera (2024)Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien voidaan todeta olevan tavanomaisia kouluympäristöissä. Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien varhainen tunnistaminen ja toivotunlaisen käyttäytymisen tukemisen tiedetään puolestaan olevan ... -
ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
Annala, Sanna-Leena (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta muiden oppilaiden ...