Show simple item record

dc.contributor.advisorEkonoja, Antti
dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorSormunen, Karoliina
dc.date.accessioned2019-06-19T08:04:09Z
dc.date.available2019-06-19T08:04:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64698
dc.description.abstractTutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta luokkaa Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksessa opettajia haastateltiin ohjelmoinnin opetuksesta ja oppilaat suorittivat Scratch-ohjelmointiympäristössä kolmea eri konseptia mittaavan testin. Tyypiltään tutkimus oli teoriasidonnainen tutkimus, jonka aineistoa analysoitiin laadullisin ja määrällisin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat oppilaiden taitotason yleisesti ottaen heikoksi ohjelmoinnissa. Erityisen heikkoa osaaminen oli ehtolauseiden osaamista mittaavissa tehtävissä. Kansallinen opetussuunnitelma ei linjaa tarkasti ohjelmoinnin osaamisen tavoitteita, joten osaamistavoitteiden selkeyttämiseksi tarkempi määrittely ohjelmoinnin sisältöjen hallitsemisesta valtakunnallisesti olisi tarpeen. Tällöin edellytykset tekstuaalisen ohjelmoinnin pariin siirtymiselle yläkoulun puolelle olisivat paremmat.fi
dc.description.abstractThis research studied programming skills of 6th graders at the end of Finnish primary school. Additionally principles of teaching programming were also inspected. Three 6th grades from Central Finland, Pirkanmaa and Northern Savo were chosen to this research. Primary school teachers were interviewed and their pupils participated exam testing i three conspets of programming in Scratch programming environment. This thesis theory was research based and research material was analysed both qualitatively and quantitatively. The results show programming skills of 6th graders to be generally poor, especially in excercises measuring understanding of conditional statements. National curriculum does not define a spesific objective about programming at the end of primary school. More detailed objectives in national curriculum would make it easier to transfer from primary school and visual programming environment to upper level school and text-based programming.en
dc.format.extent89
dc.language.isofi
dc.subject.otherohjelmoinnin opetus
dc.subject.otherOPS2014
dc.subject.othergraafinen ohjelmointiympäristö
dc.subject.otherTVT
dc.subject.otherScratch
dc.title6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906193288
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoohjelmointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoalakoulu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record