dc.contributor.advisor | Ekonoja, Antti | |
dc.contributor.advisor | Lakanen, Antti-Jussi | |
dc.contributor.author | Sormunen, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T08:04:09Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T08:04:09Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64698 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta luokkaa Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksessa opettajia haastateltiin ohjelmoinnin opetuksesta ja oppilaat suorittivat Scratch-ohjelmointiympäristössä kolmea eri konseptia mittaavan testin. Tyypiltään tutkimus oli teoriasidonnainen tutkimus, jonka aineistoa analysoitiin laadullisin ja määrällisin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat oppilaiden taitotason yleisesti ottaen heikoksi ohjelmoinnissa. Erityisen heikkoa osaaminen oli ehtolauseiden osaamista mittaavissa tehtävissä. Kansallinen opetussuunnitelma ei linjaa tarkasti ohjelmoinnin osaamisen tavoitteita, joten osaamistavoitteiden selkeyttämiseksi tarkempi määrittely ohjelmoinnin sisältöjen hallitsemisesta valtakunnallisesti olisi tarpeen. Tällöin edellytykset tekstuaalisen ohjelmoinnin pariin siirtymiselle yläkoulun puolelle olisivat paremmat. | fi |
dc.description.abstract | This research studied programming skills of 6th graders at the end of Finnish primary school. Additionally principles of teaching programming were also inspected. Three 6th grades from Central Finland, Pirkanmaa and Northern Savo were chosen to this research. Primary school teachers were interviewed and their pupils participated exam testing
i three conspets of programming in Scratch programming environment. This thesis theory was research based and research material was analysed both qualitatively and quantitatively. The results show programming skills of 6th graders to be generally poor, especially in excercises measuring understanding of conditional statements. National curriculum does not define a spesific objective about programming at the end of primary school. More detailed objectives in national curriculum would make it easier to transfer from primary school and visual programming environment to upper level school and text-based programming. | en |
dc.format.extent | 89 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ohjelmoinnin opetus | |
dc.subject.other | OPS2014 | |
dc.subject.other | graafinen ohjelmointiympäristö | |
dc.subject.other | TVT | |
dc.subject.other | Scratch | |
dc.title | 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906193288 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | ohjelmointi | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |