Show simple item record

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorPenttinen, Tiina
dc.contributor.authorKervinen, Jenni
dc.date.accessioned2019-06-19T05:37:10Z
dc.date.available2019-06-19T05:37:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64682
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää luku-ja laskutaidon kehityksen tukemista, tuen kohdentumista ja annetun oppimisen tuen muotoja perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Lukemisen ja laskemisen perustaitojen sujuvan hallinnan ajatellaan olevan perusopetuksen ydintavoite. Esi-ja alkuopetus on näiden taitojen oppisen kannalta tärkein vaihe. Siksi tukitoimien kohdistamista perustaitojen tukemiseen pidetään ensisijaisen tärkeänä. Tutkielman tekijät halusivat selvittää kohtaako tuki tuentarpeisen oppilaan tavoitteiden mukaisesti. Aineisto muodostui Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan Lasten luku-ja laskutaidon sujuvuus (FLARE)-hankkeen alkumittauksen 1-luokkalaisten tuloksista (n=200) sekä erityisopettajilta haastattelulomakkeella kerätyistä tilastoista annetusta oppimisen tuesta. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2016 ja se analysoitiin SPSS 24.0 -ohjelmalla. Testituloksista luotiin summamuuttujat lukemisen ja laskemisen mittaristoiksi ja ryhmiteltiin kohdennetun tuen antoperusteet äidinkielen ja matematiikan tuen ryhmiksi. Ristiintaulukoinnin avulla selvitettiin heikoimmin suoriutuneiden oppilaiden saamaa oppimisen tukea. Samalla tarkasteltiin tuen kolmiportaisuuden näkymistä tuen antamisessa. Tutkimus osoitti, että niin äidinkielen kuin matematiikankin osalta kaikki heikosti lukemisen ja laskemisen perustaitoja mittaavista tehtävistä suoriutuneet lapset eivät saaneet oppimiseensa tarvittavaa tukea. Myös tuen kohdentuminen äidinkielen ja matematiikan ongelmiin oli epätasaista heikkoihin tuloksiin verrattuna. Tuen kolmiportaisuus näkyi heikosti oppijoiden saamassa tuessa.Tulosten perusteella voitiin päätellä, että osa tukea tarvitsevista oppilaista jää tunnistamatta. Tarvitaan lisää tutkimustietoon perustuvia arviointivälineitä tuen tarpeen tunnistamiseksi ja tukitoimien seuraamiseksi. Erityisopetuksen kirjaustapojen selkeyttämistä tarvitaan erityisopettajaresurssin jakautumisen kokonaiskuvan hahmottamiseksi.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroppimisen tuki
dc.subject.otherlukemisen ja laskemisen sujuvuus
dc.subject.othertuentarpeen tunnistaminen
dc.titleLuku-ja laskutaidon kehityksen tukeminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla : kohdentuuko annettu tuki sitä tarvitseville oppilaille?
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906193272
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoperustaidot
dc.subject.ysovarhainen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright