Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sekä perhemuodon, sisarusten lukumäärän ja lapsen sisarussarja-aseman yhteyttä siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksen aineisto on kerätty FLARE -hankkeen yhteydessä. Tässä tutkimuksessa osallistujina oli 207 perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilasta. Tulokset osoittivat, että lapset laskivat minuutissa enemmän oikein yhteenlaskuja kuin vähennyslaskuja. Perhemuoto oli yhteydessä vähennyslaskusujuvuuteen siten, että ”muu perhemuoto” -luokan lapsilla oli heikompi vähennyslaskusujuvuus kuin ydinperheiden tai uusperheiden lapsilla. Vanhempien sisarusten lukumäärä oli negatiivisesti ja nuorempien sisarusten positiivisesti yhteydessä lapsen vähennyslaskusujuvuuteen. Lapsen asema sisarussarjassa oli yhteydessä vähennyslaskusujuvuuteen siten, että kuopus oli esikoista ja sisarussarjan keskelle sijoittuvaa lasta heikompi. Sukupuolten välillä ei ollut eroja perhemuodoittain tai sisarussarja-aseman mukaisesti tarkasteltuna, mutta perhemuoto, nuorempien sisarusten lukumäärä ja sisarussarja-asema olivat yhteydessä tyttöjen vähennyslaskusujuvuuteen. Taustatekijät olivat yhteydessä vähennyslaskusujuvuuteen, mutta eivät yhteenlaskusujuvuuteen, jossa lapset pärjäsivät vähennyslaskusujuvuutta paremmin. Jatkossa kouluissa olisi tärkeää kiinnittää huomiota erityisesti tyttöihin ja heidän taustatekijöihin laskusujuvuutta harjoiteltaessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5318]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perhemuodon ja perheen koon yhteys lapsen sosiometriseen statukseen ensimmäisellä luokalla
Kivinen, Nina; Ojalammi, Linda (2013) -
Perhemuodon ja sisarusaseman yhteys lapsen sosiaaliseen suosituimmuuteen ja näkyvyyteen ensimmäisellä luokalla
Ojalammi, Linda; Kivinen, Nina; Kiuru, Noona; Nurmi, Jari-Erik; Aunola, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin perhemuodon, sisaruuden ja syntymäjärjestyksen yhteyttä lapsen saamaan hyväksyntään ikätovereiden keskuudessa ensimmäisellä luokalla. Tutkittavina oli 154 keskisuomalaista lasta yhdeksältä ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ... -
Lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sekä niiden kehitys ensimmäiseltä toiselle luokalle
Rintamäki, Jenna (2024)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sen mukaan, onko lapsi osallistunut esiopetukseen päiväkodissa vai koulussa. Lisäksi tarkasteltiin laajemmin lasten matemaattisia ... -
Luku-ja laskutaidon kehityksen tukeminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla : kohdentuuko annettu tuki sitä tarvitseville oppilaille?
Penttinen, Tiina; Kervinen, Jenni (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää luku-ja laskutaidon kehityksen tukemista, tuen kohdentumista ja annetun oppimisen tuen muotoja perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Lukemisen ja laskemisen perustaitojen sujuvan ...