University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ylöspäin eriyttäminen matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla

Thumbnail
View/Open
422.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kosonen, Jenni
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Lisäksi tutkielman tavoitteena oli tutkia, millaisia ratkaisuja ylöspäin eriyttämisessä toteutetaan. Peruskouluun tulevien oppilaiden matemaattiset valmiudet voivat vaihdella suuresti. Kansainvälisten tutkimusten mukaan eriyttäminen ymmärretään tänä päivänä hyvin tukea tarvitsevien eli alaspäin eriyttämisen osalta, mutta ylöspäin eriyttämisen toteutumisen työ on edelleen kesken. Tutkimustehtävänä oli jäsentää luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla, ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamisesta sekä keinoista ylöspäin eriyttämiseen matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa haastateltiin perusopetuksen luokanopettajia, jotka olivat työskennelleet luokanopettajina vähintään viisi vuotta. Lisäksi heillä oli kokemusta alkuopetuksesta vähintään kolme vuotta. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti teemahaastattelun periaatteita soveltaen, jäsentelevää haastattelurunkoa ja tutkimuskysymyksiä hyödyntäen. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografinen menetelmä, joka tutkii ilmiötä ihmisten siitä muodostamien käsitysten kautta. Luokanopettajien käsitykset ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla jakautuivat kahteen yläkategoriaan: ymmärrys ja asenteet sekä resurssit ja taidot. ...
Keywords
matematiikka eriyttäminen alkuopetus luokanopettajat matemaattiset taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209264656

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla 

    Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)
    Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla 

    Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ...
  • Ettei kenenkään tarvitsisi opetella uudelleen lukemaan : äidinkielen opetuksen ylöspäin eriyttäminen peruskoulun ensimmäisellä luokalla 

    Vuokila, Anna-Maija (2009)
  • Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla 

    Kylmälä, Sara (2019)
    Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre