Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää varhaiserityisopettajaa joiden työnkuvat kattoivat yleisimmät varhaiserityisopettajan toimenkuvat; kiertävä erityislastentarhanopettaja, resurssierityislastentarhanopettaja, päiväkotierityislastentarhanopettaja ja ryhmäerityislastentarhanopettaja. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teoriapohjana tutkimukselle ovat ekokulttuurinen teoria sekä lapsen luonnollisen ympäristön käsite.
Tutkimuksen tuloksena saatiin 36 erilaista tapaa kuvaamaan varhaiserityisopettajan toteuttamaa tukea. Tuen muotoja tarkasteltiin suhteessa tuen saajaan sekä tuen ympäristöön. Tuki kohdistui sekä lapsiin ja kasvattajiin varsin tasaisesti, kuitenkin niin että lapsille suunnattu tuki toteutui eniten pienryhmä ja päiväkoti ympäristöissä ja kasvattajille suunnattu tuki päiväkoti ja koti ympäristössä. Lisäksi varhaiserityisopettajat toteuttivat paljon tukeen tähtääviä toimia, esimerkiksi yhteydenpitoa yhteistyötahojen kanssa sekä tiedonhakua. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan lapselle tarjoama tuki suuntautuu suuriltaosin lapsen luonnolliseen ympäristöön.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Runsala, Maria (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kokeneet oppivelvollisuutta edeltävän esiopetuksen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksen ... -
Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
Lindholm, Laura (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää resurssierityislastentarhanopettajan työnkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. Tästä näkökulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja työn tavoitteita. ... -
Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Karvinen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ... -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa
Pudas, Outi (2018)TIIVISTELMÄ Pudas, Outi. 2018. Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.