Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää resurssierityislastentarhanopettajan työnkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. Tästä näkökulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja työn tavoitteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sosioemotionaalisia tuen tarpeita lapsilla oli ja miten relto tuki heidän kehitystään päiväkodissa. Lisäksi tutkittiin, miten kolmiportaisen tuen malli näkyi resurssierityislastentarhanopettajan työssä sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa ja minkälaista yhteistyötä resurssierityislastentarhanopettaja teki sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa toimiessaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena etelä–suomalaisessa kaupungissa. Aineisto koostui kolmen resurssierityislastentarhanopettajan haastattelusta. Aineisto kerät-tiin teemahaastattelulla ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että resurssierityislastentarhanopettaja sai pitkälle itse määritellä oman työaikansa ja vaikuttaa työnkuvaansa. Relton työ koostui lasten, tiimin ja koko talon henkilöstön kanssa tehtävästä työstä. Sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa työskennellessä tärkein tavoite oli opettaa lapselle vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Relto pyrki tekemään mahdollisimman paljon työtä lapsiryhmissä ja hänen keskeinen työtapansa oli leikki. Lisäksi relto käytti useita erityisvarhaiskasvatuksen kuntouttavia menetelmiä ja materiaaleja. Yhteistyötä relto teki kiinteästi niin oman työyhteisönsä, lasten vanhempien kuin muiden ammattilaistenkin kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa
Ala-Lahti, Sonja (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ... -
Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
Itämäki, Anni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena ... -
Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tukea tarvitsevien lasten huoltajien näkemyksiä osallisuudestaan varhaiserityiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten huoltajien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa ... -
Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Karvinen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ... -
Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa
Rautamies, Erja; Koivula, Merja; Vähäsantanen, Katja (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.