University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana

Thumbnail
View/Open
638.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lindholm, Laura
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää resurssierityislastentarhanopettajan työnkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. Tästä näkökulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja työn tavoitteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sosioemotionaalisia tuen tarpeita lapsilla oli ja miten relto tuki heidän kehitystään päiväkodissa. Lisäksi tutkittiin, miten kolmiportaisen tuen malli näkyi resurssierityislastentarhanopettajan työssä sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa ja minkälaista yhteistyötä resurssierityislastentarhanopettaja teki sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa toimiessaan. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena etelä–suomalaisessa kaupungissa. Aineisto koostui kolmen resurssierityislastentarhanopettajan haastattelusta. Aineisto kerät-tiin teemahaastattelulla ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että resurssierityislastentarhanopettaja sai pitkälle itse määritellä oman työaikansa ja vaikuttaa työnkuvaansa. Relton työ koostui lasten, tiimin ja koko talon henkilöstön kanssa tehtävästä työstä. Sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa työskennellessä tärkein tavoite oli opettaa lapselle vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Relto pyrki tekemään mahdollisimman paljon työtä lapsiryhmissä ja hänen keskeinen työtapansa oli leikki. Lisäksi relto käytti useita erityisvarhaiskasvatuksen kuntouttavia menetelmiä ja materiaaleja. Yhteistyötä relto teki kiinteästi niin oman työyhteisönsä, lasten vanhempien kuin muiden ammattilaistenkin kanssa. ...
Keywords
Varhaiskasvatus varhaiserityiskasvatus resurssierityislastentarhanopettaja sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet varhaiskasvatus erityiskasvatus tunne-elämän kehitys erityislastentarhanopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509102846

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa 

    Ala-Lahti, Sonja (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ...
  • Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana 

    Itämäki, Anni (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena ...
  • Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa 

    Karvinen, Outi (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ...
  • Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa 

    Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tukea tarvitsevien lasten huoltajien näkemyksiä osallisuudestaan varhaiserityiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten huoltajien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa ...
  • Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa 

    Rautamies, Erja; Koivula, Merja; Vähäsantanen, Katja (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)
    Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre