Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRantala, Anja
dc.contributor.authorItämäki, Anni
dc.date.accessioned2019-06-14T07:53:01Z
dc.date.available2019-06-14T07:53:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64620
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää varhaiserityisopettajaa joiden työnkuvat kattoivat yleisimmät varhaiserityisopettajan toimenkuvat; kiertävä erityislastentarhanopettaja, resurssierityislastentarhanopettaja, päiväkotierityislastentarhanopettaja ja ryhmäerityislastentarhanopettaja. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teoriapohjana tutkimukselle ovat ekokulttuurinen teoria sekä lapsen luonnollisen ympäristön käsite. Tutkimuksen tuloksena saatiin 36 erilaista tapaa kuvaamaan varhaiserityisopettajan toteuttamaa tukea. Tuen muotoja tarkasteltiin suhteessa tuen saajaan sekä tuen ympäristöön. Tuki kohdistui sekä lapsiin ja kasvattajiin varsin tasaisesti, kuitenkin niin että lapsille suunnattu tuki toteutui eniten pienryhmä ja päiväkoti ympäristöissä ja kasvattajille suunnattu tuki päiväkoti ja koti ympäristössä. Lisäksi varhaiserityisopettajat toteuttivat paljon tukeen tähtääviä toimia, esimerkiksi yhteydenpitoa yhteistyötahojen kanssa sekä tiedonhakua. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan lapselle tarjoama tuki suuntautuu suuriltaosin lapsen luonnolliseen ympäristöön.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiserityisopettaja
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.subject.otherluonnollinen ympäristö
dc.titleVarhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906143206
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot