Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
Autere, N., Talvinen, A., Hankala, M., & Pöysä-Tarhonen, J. (2019). Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29 (2), 23-37.
Date
2019Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2019
Digitalisoitumisen myötä monet arjessa tarvittavat tiedot ja palvelut ovat siirtyneet
teknologiaympäristöihin, joiden käyttö vaatii digitaalista lukutaitoa. Tutkimuksessa tarkasteltiin
digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä sellaisten nuorten näkökulmasta, joilla on kielellisiä
erityisvaikeuksia (SLI). Tutkimus pyrki osallistamaan näitä nuoria digitaalisten palvelujen
suunnitteluun. Digitaalisiksi palveluiksi valittiin mielen hyvinvointia edistäviä sivustoja,
sovelluksia ja pelejä, koska SLI-nuorilla on todettu muita useammin mielen hyvinvoinnin pulmia.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten digitaalisten ympäristöjen esteettömyys ilmenee
tutkimukseen osallistuneiden SLI-nuorten puheissa ja millaisia mielen hyvinvoinnin digitaalisia
palveluita he itse suunnittelisivat. Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena yhdessä
SLI-nuorista koostuvassa oppilasryhmässä. Nuoret osallistuivat työpajoihin, joissa käsiteltiin
mielen hyvinvointia, esteettömyyttä ja digitaalisia ympäristöjä sekä suunniteltiin esteetöntä mielen
hyvinvoinnin digitaalista palvelua. Tutkimuksessa havaittiin esteettömyyden määrittelyn olevan
SLI-oppilaille haastavaa. Digitaalinen esteettömyys ilmeni nuorten puheissa ja suunnitelmissa
sivustojen rakenteen johdonmukaisuutena, tekstin visuaalisena ja rakenteellisena selkeytenä, tekstin
sisällöllisenä selkeytenä, relevanttiutena, turvallisuutena sekä luotettavuutena. Nämä teemat liittyvät
kiinteästi esteettömyyden fyysisiin, sosiaalisiin ja psyykkisiin ulottuvuuksiin. Tulokset osoittavat,
että esimerkiksi verkkosivujen suunnittelussa tulisi entistä paremmin huomioida kaikenlaiset
käyttäjät.
...
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
Autere, Nelli; Talvinen, Anniina (2019)Yhteiskunnan palvelut ovat siirtyneet digitaalisiin ympäristöihin, joissa kaikkien kansalaisten pitäisi pystyä asioimaan. Tämän vuoksi digitaalisten palveluiden tulee olla esteettömiä kaikille käyttäjille. Tutkimuksessa ... -
Reading and Spelling Development Across Languages Varying in Orthographic Consistency : Do Their Paths Cross?
Georgiou, George K.; Torppa, Minna; Landerl, Karin; Desrochers, Alain; Manolitsis, George; Jong, Peter F. de; Parrila, Rauno (Society for Research in Child Development; Wiley, 2020)We examined the cross‐lagged relations between reading and spelling in five alphabetic orthographies varying in consistency (English, French, Dutch, German, and Greek). Nine hundred and forty‐one children were followed ... -
Digital communication as part of family language policy : the interplay of multimodality and language status in a Finnish context
Palviainen, Åsa; Räisä, Tiina (Springer, 2023)While mobile app-mediated communication between children and members of their family represents a substantial part of contemporary family communication and language input, we still know very little about the role of these ... -
Kielellinen erityisvaikeus - ei pelkästään kielellisten taitojen ongelma
Heikkinen, Elisa; Ukkola, Soile; Leppänen, Paavo H.T.; Kunnari, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2016)Kielellisen erityisvaikeuden ajatellaan olevan ensisijaisesti kielellisten taitojen ongelma. On kuitenkin todennäköistä, että kielelliseen erityisvaikeuteen liittyy myös ei-kielellisiä vaikeuksia. Tämän artikkelin ... -
Developmental pathways of language development : a longitudinal predictive study from prelinguistic stage to outcome at school entry
Määttä, Sira (University of Jyväskylä, 2017)This research focused on the pathways of development during the prelinguistic stage and from prelinguistic development to later language ability. The first goal was to follow and describe the development of several ...