Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Yhteiskunnan palvelut ovat siirtyneet digitaalisiin ympäristöihin, joissa kaikkien kansalaisten pitäisi pystyä asioimaan. Tämän vuoksi digitaalisten palveluiden tulee olla esteettömiä kaikille käyttäjille. Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä kielellisten erityisvaikeuksien (SLI) näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten tutkimukseen osallistuneet SLI-nuoret määrittävät esteettömyyden ja millaisilla ratkaisuilla mielen hyvinvoinnin verkkosivustoista tai sovelluksista voitaisiin heidän mielestään tehdä esteettömämpiä.
Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena SLI-nuorista koostuvassa oppilasryhmässä (n=6). Nuoret osallistuivat työpajoihin, joiden aiheina olivat mielen hyvinvointi, esteettömyys sekä digitaaliset ympäristöt ja joissa suunniteltiin esteetöntä mielen hyvinvoinnin digitaalista palvelua.
Nuoret kuvasivat esteettömyyden mahdollisuudeksi tehdä haluamiaan asioita sekä kasvaa ja kehittyä aikuisuuteen. Heidän mukaansa esteettömyyttä voidaan tuottaa tukipalveluilla, kuten opetusjärjestelyillä tai kuntoutuksella. Nuorten mielestä digitaalisten palveluiden esteettömyyttä lisäisi sivustojen selkeys ja turvallisuus sekä relevantin ja luotettavan tiedon helppo löytäminen.
Sivustoja voitaisiin selkeyttää yksinkertaisilla kirjasintyypeillä sekä lisäämällä tekstiä täydentäviä kuvia ja selkokieltä. Sivustojen sääntöjen noudattamisen valvonta parantaisi turvallisuuden tunnetta. Oleellisen tiedon löydettävyyttä helpottaisi tiedon jakaminen erilaisiin kategorioihin. Tiedon tulisi myös olla luotettavaa eli esimerkiksi asiantuntijan tuottamaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
Autere, Nelli; Talvinen, Anniina; Hankala, Mari; Pöysä-Tarhonen, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2019)Digitalisoitumisen myötä monet arjessa tarvittavat tiedot ja palvelut ovat siirtyneet teknologiaympäristöihin, joiden käyttö vaatii digitaalista lukutaitoa. Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten ympäristöjen ... -
Kirjallisuus ja sen tutkimus digitaalisissa ympäristöissä
Roine, Hanna-Riikka; Piippo, Laura (Kirjallisuudentutkijain seura, 2021)Artikkeli keskittyy digitaalisen ympäristöllisyyden käsitteeseen kirjallisuudentutkimuksen näkökulmasta. Ympäristöllisyydellä viittaamme digitaalisen teknologian luomiin olosuhteisiin, jotka ympäröivät ja muovaavat erilaisia ... -
Kirjallisuudesta ja sen lukijoista digitaalisissa ympäristöissä
Piippo, Laura; Roine, Hanna-Riikka (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020) -
Kielellisten taitojen yhteydet mielen teoriaan 3-6-vuotiailla lapsilla
Hannula, Liisa (2007) -
www.kertsi.fi : kehittämistutkimus verkkopohjaisen tehtävistön käytöstä musiikin perusopetuksessa
Sundell, Janne (2018)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli musiikin sähköisen tehtävistön kehittäminen musiikin perusopetukseen. Olen aloittanut tehtävistön laatimisen vuonna 2014, mutta tämän tutkimuksen alaisuudessa kehitin sitä vuoden 2015 ...