Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
Abstract
Digitalisoitumisen myötä monet arjessa tarvittavat tiedot ja palvelut ovat siirtyneet
teknologiaympäristöihin, joiden käyttö vaatii digitaalista lukutaitoa. Tutkimuksessa tarkasteltiin
digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä sellaisten nuorten näkökulmasta, joilla on kielellisiä
erityisvaikeuksia (SLI). Tutkimus pyrki osallistamaan näitä nuoria digitaalisten palvelujen
suunnitteluun. Digitaalisiksi palveluiksi valittiin mielen hyvinvointia edistäviä sivustoja,
sovelluksia ja pelejä, koska SLI-nuorilla on todettu muita useammin mielen hyvinvoinnin pulmia.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten digitaalisten ympäristöjen esteettömyys ilmenee
tutkimukseen osallistuneiden SLI-nuorten puheissa ja millaisia mielen hyvinvoinnin digitaalisia
palveluita he itse suunnittelisivat. Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena yhdessä
SLI-nuorista koostuvassa oppilasryhmässä. Nuoret osallistuivat työpajoihin, joissa käsiteltiin
mielen hyvinvointia, esteettömyyttä ja digitaalisia ympäristöjä sekä suunniteltiin esteetöntä mielen
hyvinvoinnin digitaalista palvelua. Tutkimuksessa havaittiin esteettömyyden määrittelyn olevan
SLI-oppilaille haastavaa. Digitaalinen esteettömyys ilmeni nuorten puheissa ja suunnitelmissa
sivustojen rakenteen johdonmukaisuutena, tekstin visuaalisena ja rakenteellisena selkeytenä, tekstin
sisällöllisenä selkeytenä, relevanttiutena, turvallisuutena sekä luotettavuutena. Nämä teemat liittyvät
kiinteästi esteettömyyden fyysisiin, sosiaalisiin ja psyykkisiin ulottuvuuksiin. Tulokset osoittavat,
että esimerkiksi verkkosivujen suunnittelussa tulisi entistä paremmin huomioida kaikenlaiset
käyttäjät.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Niilo Mäki Instituutti
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133190Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
2342-9046
Language
Finnish
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
Citation
- Autere, N., Talvinen, A., Hankala, M., & Pöysä-Tarhonen, J. (2019). Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29 (2), 23-37.
Copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2019