Liikunnanopettajien täydennyskoulutustutkimus osallisuuden ja autonomiaa tukevan opetuksen kehittämiseksi - PETALS
Lintunen, T., Polet, J., & Laukkanen, A. (2019). Liikunnanopettajien täydennyskoulutustutkimus osallisuuden ja autonomiaa tukevan opetuksen kehittämiseksi - PETALS. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 2019(2), 8-10.
Julkaistu sarjassa
Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettajaPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry., 2019.
Liikunnanopetus on avainasemassa oppilaiden autonomisen
eli omaehtoisen liikuntamotivaation edistämisessä. Tutkimus osoittaa, että autonomisesti motivoituneet ihmiset sitoutuvat tärkeänä pitämäänsä
toimintaan, kuten liikuntaan
ja saavuttavat muita todennäköisemmin positiivisia tuloksia
pyrkimyksissään. Autonomian
tukeminen liikunnanopetuksessa liittyy siihen, kuinka
oppitunnit toteutetaan ja
millaisen ilmapiirin opettaja
tunneille luo. Tässä esitellään
PETALS-tutkimus sekä siihen
liittyvä liikunnanopettajien
täydennyskoulutusohjelma.
Julkaisija
Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry.ISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-0134Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30672680
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lundberg, Kalle (2020)Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7.-luokkalaisten koetun autonomian tuntemuksia oppilasjohtoisilla menetelmillä toteutetuilla liikuntatunneilla. Tähän liittyen tarkoituksena oli myös suunnitella, toteuttaa ... -
Autonomiaa tukevan valmennuksen yhteys nuorten urheilijoiden autonomiseen motivaatioon
Muukka, Henna (2023)Murrosikäisten nuorten poisjättäytyminen omasta urheilulajistaan on aiheuttanut huolta maailmalla ja myös Suomessa. Poisjättäytymisen syitä on kartoitettu monia, mutta tutkimuksissa merkittävänä tekijänä esiin nousee ... -
Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiudet tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa
Aarela, Ilmari; Eronen, Reeta (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiuksia tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tavoitteena oli myös avata liikunnanopettajakoulutuksen ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
Aapro, Ville (2017)Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edistäminen liikunnan opetuksessa nähdään isona haasteena johtuen ryhmässä toimivien yksilöiden välisistä ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.