University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista

Thumbnail
View/Open
488.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Aapro, Ville
Date
2017
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edistäminen liikunnan opetuksessa nähdään isona haasteena johtuen ryhmässä toimivien yksilöiden välisistä eroista. Motivaation taustalla vaikuttavista tekijöistä voidaan kuitenkin löytää yleisesti päteviä vaikuttimia, joiden avulla motivaation muodostumista positiiviseksi voidaan edistää. Opettajan rooli on merkittävä tarkasteltaessa oppilaiden motivaatiota ja motivaatioilmapiirin muodostumista liikuntatunneilla. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus oli selvittää motivaation ja motivoinnin taustalla vaikuttavia tekijöitä liikunnanopetuksen näkökulmasta käytännön opettajan työssä. Millaisena oppilaiden motivaatio ja motivointi näyttäytyivät liikunnan opetuksessa ja minkälaisia motivoinnin keinoja opettajat käyttävät, sekä millaisina motivoinnin kohteina opettajat kokevat nykypäivän oppilaat? Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, johon osallistui viisi yhden kaakkoissuomalaisen yhtenäiskoulun liikunnanopettajaa. Tutkimusjoukko koostui kahdesta naisopettajasta ja kolmesta miesopettajasta, jotka kaikki olivat toimineet työssään vähintään 15 vuotta. Opettajien kokemusten mukaan oppilaiden motivaatio näyttäytyi liikunnan opetuksessa pääasiassa positiivisena ja oppilaat koettiin hyvin motivoituneiksi. Sisäinen motivaatio nähtiin yleisesti hyvänä ja tavoiteltavana asiana. Keskeisimmiksi asioiksi oppilaiden motivoinnissa käytännön tasolla nousivat yksilölähtöiset toimintatavat sekä erityisesti pätevyyden ja autonomian kokemusten aikaansaaminen liikuntatilanteiden yhteydessä. Oppilaiden motivaation ja motivoinnin koettiin olevan menossa koko ajan yksilöllisempään suuntaan ja oppilasryhmien nähtiin muuttuneen entistä heterogeenisemmiksi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien kokemukset vahvistavat olemassa olevia teorioita ja aikaisempia tutkimustuloksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Tästä päätellen tutkimukseen osallistuneiden opettajien voidaan katsoa tekevän työssään motivaation edistämisen näkökulmasta oikeita asioita. ...
 
Motivation affects everything we do by either boosting or slowing down our actions. Increasing student motivation in physical education is seen as a major challenge due to individual differences among students. Positive motivation can be increased with the help of some general guidelines. The teacher’s role is significantly related to student motivation during physical education lessons. This study highlights ways to motivate both groups and individual students. The aim of this study was to investigate motivation from a practical physical education perspective. How was student motivation present in physical education? In which ways did the teachers motivate their students and use these methods of motivation in their everyday work? Also, what was the teachers’ perception of modern students as targets of motivation? The study was carried out as a qualitative survey. The five participants (3 men and 2 women) were all physical education teachers from a comprehensive school in South-East Finland. They had been working as teachers at least for 15 years. Teachers experienced mainly positive student motivation in physical education. Inner motivation was commonly seen as a good and desirable matter. Student-oriented, individual working methods enabling student autonomy were key elements in increasing student motivation. Motivating students was seen to become ever more individual with more and more heterogeneous groups. As a conclusion, the experiences of the teachers were in line with existing theories and research results related to student motivation and the affecting factors behind motivation. To conclude, the participating teachers’ work seems to be well adjusted to increase motivation. ...
 
Keywords
Motivaatio Motivointi Liikunnan opetus motivaatio motivointi motivaatioilmasto liikunnanopettajat liikunta opetus koululiikunta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705282529

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23985]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana 

    Alanen, Sakari (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 7.-luokkalaisten oppilaiden omaa kokemusta motivaatiosta, viihtymisestä ja ahdistuneisuudesta koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten ...
  • Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiudet tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa 

    Aarela, Ilmari; Eronen, Reeta (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiuksia tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tavoitteena oli myös avata liikunnanopettajakoulutuksen ...
  • Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa 

    Ahonen, Johan (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia motivointikeinoja yläkoulun liikunnanopettajat käyttävät, millaisia asioita pidetään motivoinnin kannalta tärkeinä sekä millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin ...
  • Peruskoulun liikunnanopettajien kokemuksia liikunnallisesti lahjakkaasta oppijasta inklusiivisessa liikunnan opetuksessa 

    Ukkonen, Juha (2015)
    TIIVISTELMÄ Ukkonen, Juha. 2015. Opettajien kokemuksia liikunnallisesti lahjakkaasta oppijasta inklusii-visessa liikunnanopetuksessa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväkylän yliopisto, 40 s.,1 liite. Tämän tutkimuksen ...
  • Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa 

    Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)
    Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre