Lastentarhanopettajasta kasvatustieteiden maisteriksi : tapaustutkimus varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin hakeutuvista opiskelijoista
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä saa lastentarhanopettajan hakeutumaan varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin. Tavoitteena on tuoda
esille miten opiskelijat kuvaavat opintoihin hakeutumisen syitä ja omia ammatillisia tavoitteitaan. Lisäksi kartoitan, millaisiin työtehtäviin opiskelijat ovat tule-
vaisuudessa hakeutumassa ja kuinka he kokevat maisteriopintojen tukevan heidän ammatillista kehitystään.
Tapaustutkimukseen osallistujat ovat Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen maisteriopiskelijoita, joista osa on hakeutunut maisterivaiheeseen
opiskelemaan suoraan lastentarhanopettajaopintojen päätyttyä ja osa on työskennellyt varhaiskasvatusalan työtehtävissä ennen hakeutumistaan maisteriopintoihin. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijaa, joiden opinnot olivat haastatteluhetkellä pro gradu-tutkielmaa vaille suoritettuna.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin yksilö- ja pari-haastatteluna, jotka tallennettiin videolle. Tutkimusaineistoa täydennettiin vielä
kysymyslomakkeella, jotka osallistujat täyttivät haastattelutilanteen päätteeksi.
Tutkimusaineisto koostui kahdeksan opiskelijan haastatteluvideoista sekä kyselylomakkeista. Aineiso on kerätty vuonna 2015, jolloin voimassa oli edellinen
varhaiskasvatuslaki, joka eroaa esimerkiksi päiväkodinjohtajan pätevyysvaatimusten osalta vuonna 2018 ratifioituun varhaiskasvatuslakiin.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että varhaiskasvatuksen maisteriopinnot koettiin väylänä, jonka avulla on mahdollista edetä työuralla, kehittää omaa ammatillista identiteettiä ja avata uusia mahdollisuuksia ammatillisella kentällä. Opiskelijat kokivat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen kasvattavan heidän vetovoimaansa työmarkkinoilla työnhakijana ja vahvistavan heidän ammatillista identiteettiä sekä ammatillisia pyrkimyksiä edetä haastavampiin työtehtäviin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nimikkopäiväkotiharjoittelu lastentarhanopettajaopiskelijan ammatillisen kasvun tukena
Holmstedt, Miia; Ojala, Elina (2001) -
Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
Sutinen, Jenni (2011)Tiivistelmä. Sutinen, Jenni. 2011. Kasvatusajattelun ja - käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tut-kielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 105 ... -
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Opettajien tukeminen induktiovaiheessa
Luotomaa, Miikka (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työuran alkuvaihetta eli induktiovaihetta. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli saada selville induktiovaihetta tukevia ja haittaavia seikkoja. Pyrkimyksenä oli saada ...