dc.contributor.author | Pipatti, Paavali | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T06:02:39Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T06:02:39Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64506 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä saa lastentarhanopettajan hakeutumaan varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin. Tavoitteena on tuoda
esille miten opiskelijat kuvaavat opintoihin hakeutumisen syitä ja omia ammatillisia tavoitteitaan. Lisäksi kartoitan, millaisiin työtehtäviin opiskelijat ovat tule-
vaisuudessa hakeutumassa ja kuinka he kokevat maisteriopintojen tukevan heidän ammatillista kehitystään.
Tapaustutkimukseen osallistujat ovat Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen maisteriopiskelijoita, joista osa on hakeutunut maisterivaiheeseen
opiskelemaan suoraan lastentarhanopettajaopintojen päätyttyä ja osa on työskennellyt varhaiskasvatusalan työtehtävissä ennen hakeutumistaan maisteriopintoihin. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijaa, joiden opinnot olivat haastatteluhetkellä pro gradu-tutkielmaa vaille suoritettuna.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin yksilö- ja pari-haastatteluna, jotka tallennettiin videolle. Tutkimusaineistoa täydennettiin vielä
kysymyslomakkeella, jotka osallistujat täyttivät haastattelutilanteen päätteeksi.
Tutkimusaineisto koostui kahdeksan opiskelijan haastatteluvideoista sekä kyselylomakkeista. Aineiso on kerätty vuonna 2015, jolloin voimassa oli edellinen
varhaiskasvatuslaki, joka eroaa esimerkiksi päiväkodinjohtajan pätevyysvaatimusten osalta vuonna 2018 ratifioituun varhaiskasvatuslakiin.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että varhaiskasvatuksen maisteriopinnot koettiin väylänä, jonka avulla on mahdollista edetä työuralla, kehittää omaa ammatillista identiteettiä ja avata uusia mahdollisuuksia ammatillisella kentällä. Opiskelijat kokivat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen kasvattavan heidän vetovoimaansa työmarkkinoilla työnhakijana ja vahvistavan heidän ammatillista identiteettiä sekä ammatillisia pyrkimyksiä edetä haastavampiin työtehtäviin. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Lastentarhanopettajasta kasvatustieteiden maisteriksi : tapaustutkimus varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin hakeutuvista opiskelijoista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906113123 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lastentarhanopettajat | |
dc.subject.yso | työura | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | opinnot | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |