Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPipatti, Paavali
dc.date.accessioned2019-06-11T06:02:39Z
dc.date.available2019-06-11T06:02:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64506
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä saa lastentarhanopettajan hakeutumaan varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin. Tavoitteena on tuoda esille miten opiskelijat kuvaavat opintoihin hakeutumisen syitä ja omia ammatillisia tavoitteitaan. Lisäksi kartoitan, millaisiin työtehtäviin opiskelijat ovat tule- vaisuudessa hakeutumassa ja kuinka he kokevat maisteriopintojen tukevan heidän ammatillista kehitystään. Tapaustutkimukseen osallistujat ovat Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen maisteriopiskelijoita, joista osa on hakeutunut maisterivaiheeseen opiskelemaan suoraan lastentarhanopettajaopintojen päätyttyä ja osa on työskennellyt varhaiskasvatusalan työtehtävissä ennen hakeutumistaan maisteriopintoihin. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijaa, joiden opinnot olivat haastatteluhetkellä pro gradu-tutkielmaa vaille suoritettuna. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin yksilö- ja pari-haastatteluna, jotka tallennettiin videolle. Tutkimusaineistoa täydennettiin vielä kysymyslomakkeella, jotka osallistujat täyttivät haastattelutilanteen päätteeksi. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan opiskelijan haastatteluvideoista sekä kyselylomakkeista. Aineiso on kerätty vuonna 2015, jolloin voimassa oli edellinen varhaiskasvatuslaki, joka eroaa esimerkiksi päiväkodinjohtajan pätevyysvaatimusten osalta vuonna 2018 ratifioituun varhaiskasvatuslakiin. Tutkimustuloksissa tuli esille, että varhaiskasvatuksen maisteriopinnot koettiin väylänä, jonka avulla on mahdollista edetä työuralla, kehittää omaa ammatillista identiteettiä ja avata uusia mahdollisuuksia ammatillisella kentällä. Opiskelijat kokivat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen kasvattavan heidän vetovoimaansa työmarkkinoilla työnhakijana ja vahvistavan heidän ammatillista identiteettiä sekä ammatillisia pyrkimyksiä edetä haastavampiin työtehtäviin.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLastentarhanopettajasta kasvatustieteiden maisteriksi : tapaustutkimus varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin hakeutuvista opiskelijoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906113123
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolastentarhanopettajat
dc.subject.ysotyöura
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysoopinnot
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot