Lastentarhanopettajasta kasvatustieteiden maisteriksi : tapaustutkimus varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin hakeutuvista opiskelijoista
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä saa lastentarhanopettajan hakeutumaan varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin. Tavoitteena on tuoda
esille miten opiskelijat kuvaavat opintoihin hakeutumisen syitä ja omia ammatillisia tavoitteitaan. Lisäksi kartoitan, millaisiin työtehtäviin opiskelijat ovat tule-
vaisuudessa hakeutumassa ja kuinka he kokevat maisteriopintojen tukevan heidän ammatillista kehitystään.
Tapaustutkimukseen osallistujat ovat Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen maisteriopiskelijoita, joista osa on hakeutunut maisterivaiheeseen
opiskelemaan suoraan lastentarhanopettajaopintojen päätyttyä ja osa on työskennellyt varhaiskasvatusalan työtehtävissä ennen hakeutumistaan maisteriopintoihin. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijaa, joiden opinnot olivat haastatteluhetkellä pro gradu-tutkielmaa vaille suoritettuna.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin yksilö- ja pari-haastatteluna, jotka tallennettiin videolle. Tutkimusaineistoa täydennettiin vielä
kysymyslomakkeella, jotka osallistujat täyttivät haastattelutilanteen päätteeksi.
Tutkimusaineisto koostui kahdeksan opiskelijan haastatteluvideoista sekä kyselylomakkeista. Aineiso on kerätty vuonna 2015, jolloin voimassa oli edellinen
varhaiskasvatuslaki, joka eroaa esimerkiksi päiväkodinjohtajan pätevyysvaatimusten osalta vuonna 2018 ratifioituun varhaiskasvatuslakiin.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että varhaiskasvatuksen maisteriopinnot koettiin väylänä, jonka avulla on mahdollista edetä työuralla, kehittää omaa ammatillista identiteettiä ja avata uusia mahdollisuuksia ammatillisella kentällä. Opiskelijat kokivat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen kasvattavan heidän vetovoimaansa työmarkkinoilla työnhakijana ja vahvistavan heidän ammatillista identiteettiä sekä ammatillisia pyrkimyksiä edetä haastavampiin työtehtäviin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nimikkopäiväkotiharjoittelu lastentarhanopettajaopiskelijan ammatillisen kasvun tukena
Holmstedt, Miia; Ojala, Elina (2001) -
Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
Sutinen, Jenni (2011)Tiivistelmä. Sutinen, Jenni. 2011. Kasvatusajattelun ja - käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tut-kielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 105 ... -
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Opettajien tukeminen induktiovaiheessa
Luotomaa, Miikka (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työuran alkuvaihetta eli induktiovaihetta. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli saada selville induktiovaihetta tukevia ja haittaavia seikkoja. Pyrkimyksenä oli saada ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.